عوارض افراط در مصرف شیر

پیام جوان: یکی از نکات مهم درباره مصرف شیر که باید جدی گرفته شود، این است که بدن بعضی افراد به لاکتوز حساسیت دارد و نمی‌تواند این ماده را هضم کند.

به گزارش فرتاک، عدم تحمل به لاکتوز معمولا به‌دلیل کمبود آنزیمی به نام لاکتاز در بدن اتفاق می‌افتد که باید ترکیبات لاکتوز موجود در شیر را تجزیه کند و درواقع برای هضم شیر ضروری است. پس اگر به عدم تحمل لاکتوز مبتلا باشید و به‌طور منظم شیر مصرف کنید، با علائمی مثل نفخ، گرفتگی‌های عضلانی در ناحیه شکم و اسهال مواجه می‌شوید. با این‌حال افراد دیگر هم ممکن است که با زیاده‌روی در مصرف شیر با علائم دیگری مواجه شوند.

همیشه به مشکلات گوارشی مبتلا هستید
بعضی از افرادی که مشکل عدم تحمل به لاکتوز ندارند، همچنان به لاکتوز حساس هستند و در نتیجه با زیاده‌روی در مصرف شیر دچار مشکلات گوارشی مثل روده نشت‌پذیر (leaky gut) می‌شوند. در این حالت، باکتری‌ها و سموم از دیواره‌های روده به بیرون نشت می‌کنند. محققان می‌گویند که زیاده‌روی در مصرف شیر باعث عدم تعادل در آنزیم‌های گوارشی می‌شود و ترشح تریپسین را افزایش می‌دهد. تریپسین نوعی آنزیم است که اتصالات بین سلول‌های روده را تخریب می‌کند.

به جوش‌های آکنه‌ای زیادی مبتلا می‌شوید
وقتی که به‌طور منظم چیزی را بخورید که بدن قادر به تحملش نیست، به‌مرور زمان بدن دچار التهاب مزمن می‌شود. این التهاب هم خودش را به شیوه‌های مختلفی نشان می‌دهد که یکی از آنها همان جوش‌های آکنه‌ای هستند. محققان می‌گویند که زیاده‌روی در مصرف شیر و لبنیات می‌تواند در بعضی افراد باعث شکل‌گیری این جوش‌های پوستی شود، درحالی که احتمال بروز این اتفاق در میان پسران چندین برابر بیشتر از دختران است.

  پرواز فوق العاده برای بازگرداندن اتباع ایران از هند به درخواست وزارت خارجه ایران

با علائم بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی مواجه می‌شوید
زیاده‌روی در مصرف شیر با افزایش خطر مرگ‌ومیر در میان مردان و زنان مرتبط است، درحالی که با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی و سرطان در میان زنان نیز ارتباط دارد. بنابراین، اگر با علائمی مانند درد در قفسه سینه مواجه شده‌اید، بهتر است که آزمایش‌های لازم را تحت نظر پزشکان انجام بدهید و وضعیت رژیم غذایی خودتان را بررسی کنید. زیاده‌روی در هیچ‌کدام از مواد غذایی، حتی سالم‌ترین آنها، نمی‌تواند پیامد خوبی برای سلامت بدن شما داشته باشد.

همیشه خسته و بی‌حال هستید
تحقیقات نشان داده‌اند که زیاده‌روی در مصرف شیر می‌تواند باعث اختلال در تعادل میکروبیوم روده شود و درنتیجه میزان باکتری‌های مضر روده را نسبت به باکتری‌های مفید آن افزایش بدهد. این مشکل هم می‌تواند باعث شکل‌گیری سندرم خستگی مزمن شود. فرد مبتلا به این سندرم حتی با انجام فعالیت‌های عادی دچار خستگی ناتوان‌کننده می‌شود، درحالی که این خستگی با استراحت برطرف نخواهد شد.

توده های استخوانی بدن کمتر می شوند
همه ما می‌دانیم که کلسیم تا چه اندازه برای تقویت استخوان‌ها مهم است، اما با توجه به این‌که زیاده‌روی در مصرف شیر می‌تواند باعث التهاب شود، محققان می‌گویند که این اتفاق درنهایت می‌تواند شکنندگی و آسیب‌پذیری استخوان‌ها را افزایش بدهد. بنابراین، اگر می‌خواهید که استخوان‌های سالمی داشته باشید، باید اعتدال را در مصرف شیر رعایت کنید و از یک رژیم غذایی سالم و استاندارد پیروی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان