• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • ارتباط بین کاهش وزن و ریزش مو

ارتباط بین کاهش وزن و ریزش مو

پیام جوان: در برخی موارد، کاهش وزن ممکن است منجر به عوارض جانبی از جمله ریزش مو شود. بدن به کمبود مواد مغذی، استرس و تغییرات هورمونی حساس است و تمام این موارد در روند کاهش وزن سریع، رژیم‌های غذایی محدود یا جراحی کاهش وزن اتفاق می‌فتد.

به گزارش انتخاب، ریزش مو در دوران کاهش وزن معمولاً به دلیل کمبود مواد مغذی و هم‌چنین سایر عوارض کاهش وزن ناگهانی ایجاد می‌شود. وضعیت ریزش موی ناشی از کاهش وزن، «تِلوژِن اِفلوویوم» نام دارد و یکی از شایع‌ترین علل ریزش موی گسترده در پوست سر است. این حالت معمولاً حدود سه ماه پس از کاهش وزن ناگهانی رخ می‌دهد و تا شش ماه ادامه دارد. ما به‌طور طبیعی روزانه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ عدد از تار موهای خود را از دست می‌دهیم، اما در طول تلوژن افلوویوم، تار موهای بیشتری می‌ریزند.

وقتی به طور ناگهانی وزن کم می‌کنید، بدن دچار استرس می‌شود. این وضعیت منجر به تغییرات در سطح هورمون‌ها و کمبود مواد مغذی می‌گردد که هر دو عامل در ریزش مو نقش دارند. هم‌چنین زمانی که کمبود کالری دارید، بدن ممکن است ارگان‌های حیاتی را بر رشد مو در اولویت قرار دهد که منجر به نازک شدن یا ریزش مو می‌شود.

خوشبختانه ریزش مو در اثر کاهش وزن موقتی است. هنگامی که بدن با وزن جدید سازگاری پیدا می‌کند و سطح مواد مغذی بازیابی می‌شود، موهای سر دوباره رشد می‌کنند، اما ممکن است این فرایند رشد و جایگزینی موها چندین ماه طول بکشد.

اگر قصد کاهش وزن دارید، بهترین راه برای جلوگیری از ریزش مو این است که رژیم خود را به آرامی و به شیوه‌ای سالم پیش ببرید؛ یعنی به یکباره برخی مواد غذایی را حذف نکنید که بدن دچار شوک شود. رژیم غذایی سالم و متعادل حاوی مقدار زیادی پروتئین، ویتامین‌ و مواد معدنی است.

  شناسایی فواید بی نظیر هویج برای سلامتی

ریزش موی ناشی از کاهش وزن را چطور جبران کنیم؟
اگر دچار ریزش موی ناشی از کاهش وزن شده‌اید، راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید:

به پزشک مراجعه کنید
پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا هر گونه کمبود مواد مغذی یا عدم تعادل هورمونی که در ریزش موی شما نقش دارد، شناسایی کنید. حتی ممکن است در صورت نیاز، دارو یا مکمل برای شما تجویز کند.

با موهای خود مهربان باشید
از کشیدن یا پیچاندن موها خودداری کنید و آرام و با ملایمت موها را شانه بزنید. هم‌چنین می‌توانید برای سهولت در شانه زدن موها، از شامپوها و نرم‌کننده‌های ملایم استفاده کنید.

استرس خود را مدیریت کنید
استرس، فاکتورری است که می‌تواند ریزش مو را تشدید کند، بنابراین سعی کنید سراغ فعالیت‌هایی بروید که از میزان استرس شما می‌کاهند. یوگا، مدیتیشن یا تنفس عمیق را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

راه‌هایی جهت رشد مجدد مو بعد از کاهش وزن:

ماساژ پوست سر
ماساژ پوست سر باعث افزایش جریان خون به فولیکول‌های مو می‌شود و می‌تواند فرایند رشد را تقویت کند. هر روز چند دقیقه به آرامی پوست سر خود را با نوک انگشت‌ها ماساژ دهید.

روغن‌تراپی
روغن‌تراپی با بستن کوتیکول‌های مو به حفظ و حتی افزایش توازن رطوبت مو کمک می‌کند. برخی روغن‌ها مانند اسطوخودوس نیز باعث تحریک ریشه و رشد مو می‌شوند. کافیست چند قطره از این روغن را با روغن نارگیل یا جوجوبا مخلوط کنید و به پوست سر خود بمالید.

آلوئه ورا
آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به تسکین پوست سر و رشد مو کمک کند. ژل آلوئه ورای تازه را روی پوست سر بمالید، اجازه دهید ۳۰ دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.

  تاثیر کمبود برخی مواد معدنی و ویتامین ها بر بی خوابی

بیوتین
بیوتین از زیرگروه‌های ویتامین B است که برای رشد موی سالم مورد نیاز است. مکمل‌های بیوتین را می‌توان به راحتی از داروخانه‌ها تهیه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان