• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • مصرف مداوم این خوراکی‌ها سلامت مغز را به خطر می‌اندازد

مصرف مداوم این خوراکی‌ها سلامت مغز را به خطر می‌اندازد

پیام جوان: انواع دونات جزو دشمنان درجه‌یک مغز محسوب می‌شوند. تحقیقات ثابت کرده‌اند که دونات‌ها به‌دلیل داشتن قند و چربی زیاد می‌توانند بر عملکرد شناختی مغز تاثیر منفی داشته باشند و به‌مرور زمان هم باعث ایجاد مشکلاتی مانند زوال شناختی شوند.

به گزارش فرتاک، از آنجایی که دونات‌ها سرخ می‌شوند، بنابراین به‌عنوان یک غذای فراوری‌شده در صنایع غذایی شناخته می‌شوند. همین مساله باعث شده است تا متخصصان تغذیه این خوراکی را به‌عنوان یکی از مضرترین خوراکی ها برای مغز معرفی کنند. در ادامه همین مطلب، با سایر خوراکی‌هایی که مصرف مداوم آنها سلامت مغز را به خطر می‌اندازد، آشنا خواهیم شد.

بیسکویت‌های صنعتی
بیسکویت‌ها، کیک‌ها و کلوچه‌های صنعتی یا قنادی که با روغن‌های جامد یا روغن‌های اصطلاحا صاف قنادی تهیه می‌شوند (مانند روغن ۴۴ یا ۵۰)، حجم بالایی از چربی‌های ترانس را در خود جای داده‌اند. چربی‌های ترانس تاثیرگذاری منفی و مستقیمی بر سلامت سیستم مغزی‌ـ‌عصبی دارند. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که تا حداکثر امکان هم مصرف انواع بیسکویت‌ها، کیک‌ها و کلوچه‌های صنعتی و قنادی را از رژیم غذایی کودکان کنار بگذارید و به‌جای آن هم از نان‌های تست سبوس‌دار یا غلات کامل استفاده کنید.

مرغ سوخاری
قطعا مرغ‌های ترد و سوخاری، طعم بسیار جذاب‌تری نسبت به مرغ‌های بخارپز یا آب‌پز دارند. اما آیا می‌دانید که مطالعات ثابت کرده‌اند خوردن مداوم مرغ‌های سوخاری هم می‌تواند احتمال ابتلا به زوال شناختی را افزایش بدهد؟ متخصصان بر این باورند که فرایند سرخ کردن و طعم‌دارسازی مرغ‌های سوخاری می‌تواند عاملی برای آسیب‌های مغزی ناشی از مصرف آنها باشد.

پاستیل
پاستیل‌ جزو تنقلات بسیار محبوب در سراسر جهان هستند. تمامی انواع پاستیل‌ها فاقد هرگونه مواد مغذی و سرشار از قند هستند. مصرف مداوم انواع پاستیل، احتمال آسیب دیدن مغز، افزایش خطر ابتلا به زوال عقل و اختلال در حافظه را به‌وجود می‌آورند. شما می‌توانید انواع میوه‌های شیرین یا برگه‌های خشک و مغذی را جایگزین پاستیل‌های مضر کنید.

  شناسایی عوامل خطر برای ایجاد میگرن

هات‌داگ و فراورده‌های گوشتی
مصرف مداوم ساندویچ هات‌داگ یا سایر فراورده‌های گوشتی می‌تواند مستقیما سلامت مغز را به خطر بیندازد و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون را افزایش بدهد. متخصصان بر این باورند که افزودنی‌ها و نگهدارنده‌های موجود در فراورده‌های گوشتی مانند نیترات، نیتریت و سدیم، جزو عوامل مهمی هستند که سلامت مغز را به خطر می‌اندازند. توصیه اول این است که تا حداکثر امکان از مصرف فراورده‌های گوشتی خودداری کنید. حالا اگر به هر دلیلی، گاهی اوقات هوس می‌کنید که ساندویچ هات‌داگ، ژامبون، سوسیس، همبرگر و… بخورید، سعی کنید که این ساندویچ‌ها را همراه با یک ظرف پر از سالاد مصرف کنید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سبزی‌ها و صیفی‌های تازه می‌توانند به خنثی‌سازی اثرات رادیکال‌های آزاد در بدن کمک کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان