• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • گلوله عضلانی چیست؟ و چطور می‌شود بروز آن را به حداقل رساند؟

گلوله عضلانی چیست؟ و چطور می‌شود بروز آن را به حداقل رساند؟

پیام جوان: گره عضلانی هنگامی ایجاد می‌شود که بر اثر فعالیتی سنگین یا جدید که بدن هنوز به آن عادت نکرده است، به ماهیچه‌ها فشار بیاید

به گزارش فرتاک، تصور کنید که ورزش سنگینی کرده‌اید، عضلاتتان کمی خسته است اما بقیه روز هیچ درد و مشکلی ندارید. صبح روز بعد، از خواب بیدار می‌شوید و می‌بینید پشت شانه‌تان گرفته است. وقتی عضلات شانه‌تان را می‌مالید، انگار گلوله کوچکی زیر پوست تان حس می‌کنید که منقبض می‌شود و درد خفیفی دارد. این گلوله عضلانی چیست و چطور می‌شود بروز آن را به حداقل رساند؟ وب‌سایت «کانورسیشن» در مطلبی به این سوال پاسخ می‌دهد.

حرکتی محدود و دردناک
به‌نوشته کانورسیشن، این گره‌های عضلانی که گاه به کوچکی تیله و گاه به بزرگی توپ گلف است، نقطه ماشه‌ای نام دارد و در نقطه‌ای رخ می‌دهد که لایه‌ای نازک از بافت پیوندی، ماهیچه را احاطه می‌کند. وقتی ماهیچه آسیب می‌بیند، حتی اندکی، در ماهیچه و لایه نیام ، تورم ایجاد می‌شود و آن توده بافت متورم همان نقطه ماشه‌ای است که حرکت را محدود و دردناک می‌کند.

گره‌هایی که در اسکن پزشکی دیده نمی‌شوند
گره‌های ماهیچه‌ای را نمی‌توان در اسکن‌های پزشکی مشاهده کرد و پژوهشگران هنوز به سازوکار فیزیولوژیکی که این واکنش را در ماهیچه ایجاد می‌کند پی نبرده‌اند. این نقطه‌های ماشه‌ای هنگامی ایجاد می‌شوند که بر اثر فعالیتی سنگین یا جدید که بدن هنوز به آن عادت نکرده است، به ماهیچه‌ها فشار بیاید. به نوشته کانورسیشن، ساده‌ترین راه‌حل این است که صبر کنید تا گره عضلانی ظرف چند روز خودبه‌خود رفع شود. زمان لازم است تا ماهیچه‌ به حرکت جدید عادت کند یا از استرس و فشار رها شود.

  اهمیت تشخیص زودهنگام بیماری روماتیسم مفصلی در روند درمان آن

راه‌حل‌های خانگی
همچنین می‌توان با ماساژ، طب سوزنی یا حتی تحریک الکتریکی، روند بهبود را تسریع کرد. هدف از این شیوه‌ها، کاهش فشردگی نیام و ماهیچه و افزایش جریان خون است. هرچه خون بیشتری جریان پیدا کند، مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به بافت آسیب‌دیده می‌رسد و در نتیجه روند بهبود تسریع می‌شود.علاوه بر این کارهای دیگری هم هستند که بدون هزینه می‌توانید در منزل انجام دهید. یک راه ساده برای تسکین گره عضلانی حرکات کششی است. کشش عضلات به‌خصوص وقتی تمام روز در حالت نامناسبی می‌نشینید مهم و مفید است به‌عنوان مثال، پس از مدتی نشستن، شانه‌ها و گردنتان را بچرخانید تا از فشار به عضلات کاسته و از تشکیل گره‌های عضلانی جلوگیری شود. روش دیگر، استفاده از غلتک‌های ماساژ است. با این غلتک‌ها می‌توانید گره‌های عضلانی را باز کنید و فشاری که می‌آورید متناسب با آستانه تحملتان باشد تا دچار درد و ناراحتی نشوید. به‌ خاطر داشته باشید که ورزش و تحرک مستمر از تشکیل این توده‌ها جلوگیری می‌کند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان