• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • تاثیر کمبود برخی مواد معدنی و ویتامین ها بر بی خوابی

تاثیر کمبود برخی مواد معدنی و ویتامین ها بر بی خوابی

پبام جوان: آیا می دانستید کمبود برخی ویتامین ها در بدن باعث ایجاد بدخوابی و بی خوابی می‌شود ؟ در این زمینه، گاهی برخی از اختلالات جسمی یا روانی ممکن است بی ارتباط با تغذیه به نظر برسند که روند درمان را مختل می کند. «بی خوابی» یکی از این اختلالات است که کمبود برخی مواد معدنی و ویتامین ها می تواند باعث یا تشدید آن شود.

به گزارش فرتاک، واقعیت این است که ارتباط مستقیم بین اختلالات خواب و کمبود ویتامین B12 هنوز در حال بررسی است و در حال حاضر مطالعات نشان می دهد که این رابطه می تواند ناشی از افسردگی در نتیجه کمبود ویتامین B12 باشد و باعث دوره های شدید بی خوابی شود. یکی از جدی ترین فرضیه ها این است که کمبود ویتامین B12 می تواند علائم افسردگی را تشدید کند. اگر بی خوابی با چنین علائمی همراه باشد، توصیه می شود با پزشک مشورت کنید تا روند درمان به درستی انجام شود. این نکته به ویژه برای افرادی که رژیم گیاهخواری را دنبال می کنند بسیار مهم است.

کمبود ویتامین D در بسیاری از موارد به دلیل قرار گرفتن ناکافی در معرض نور خورشید است. زمانی که سطح این ویتامین در بدن کاهش یابد، یکی از تظاهرات آن به شکل اختلال در خواب خواهد بود. البته به نظر می رسد بالا بودن غیرطبیعی این ویتامین نیز می تواند با چنین مشکلی همراه باشد; به طوری که محققان تاکید می کنند که این حالت در بروز خواب آلودگی در طول روز نقش دارد. برخی از مطالعات همچنین نشان می‌دهند که هر چه بدن ویتامین D کمتری دریافت کند، به سختی به خواب می‌رود. مصرف مکمل های ویتامین D و گذراندن حداقل ۲۰ دقیقه زیر نور خورشید برای تامین این ویتامین کافی است.

  چهار هزار و ۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ایران شناسایی شد

آهن
کم خونی فقر آهن با علائم مختلفی همراه است. اولین نکته در مورد کم خونی فقر آهن این است که فرد مستعد ابتلا به سندرم پای بیقرار می شود و در نتیجه بر کیفیت خواب تأثیر جدی می گذارد. وقتی بدن آهن کافی نداشته باشد، بدن نمی تواند اسید آمینه ای به نام تریپتوفان بسازد که برای تولید ملاتونین و سروتونین ضروری است.

سروتونین تاثیر مستقیمی بر خلق و خو، قدرت شناختی و رفتار و همچنین کیفیت خواب دارد و ملاتونین نیز نقش اساسی در تنظیم چرخه خواب دارد. بنابراین کمبود آهن باعث اختلال در خواب می شود. مصرف گوشت قرمز و جگر بهترین مواد غذایی برای تامین آهن مورد نیاز بدن هستند و بهتر است برای تسهیل جذب آهن علاوه بر منابع آهن، از غذاهای حاوی ویتامین C مانند پرتقال نیز استفاده کنید.

منیزیم
به گفته دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، منیزیم به تنظیم ریتم شبانه روزی بدن کمک می کند و نقش مهمی در روند خواب و بیداری دارد. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که منیزیم به آرامش عضلات و تسهیل خواب عمیق کمک می کند. علاوه بر این، منیزیم در تولید ملاتونین و انتقال دهنده عصبی به نام GABA نقش دارد و روند خوابیدن در تاریکی شب را در مغز تسهیل می کند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان