• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • علت تعریق بدن بعد از خوردن غذاهای تند

علت تعریق بدن بعد از خوردن غذاهای تند

پبام جوان: وقتی فلفل قرمز می‌خورید، لب‌ هایتان می‌سوزد، زبانتان آتش می‌گیرد و غشاهای مخاطی که از ریه‌های شما در برابر تهدید محافظت می‌کنند، آبریزش بینی شما را تحریک می‌کنند. وقتی فلفل می‌خورید، رگ‌های خونی‌تان گشاد می‌شود و بدن‌تان احساس می‌کند که در حال سوختن است، بنابراین برای خنک شدن آن شروع به عرق کردن می‌کنید.

به گزارش فرتاک، فرقی نمی کند غذای شما در چه دمایی باشد زیرا فلفل همچنان می تواند بدون توجه به دمای غذا باعث تعریق شما شود. به گفته آموزش علوم فیشر آمریکا، دلیل تند بودن غذا دمای گرمای آن نیست. تندی غذای ما به دلیل کپسایسین است، ماده ای که به فلفل ها تندی می دهد.

سطح تندی یک غذا با میزان تحریک واکنش ما به کپسایسین اندازه گیری می شود، اندازه گیری به نام واحد حرارت اسکویل (SHU). بر اساس این واحد اندازه گیری، فلفل دلمه ای صفر، فلفل موزی می تواند امتیاز ۹۰۰ را کسب کند و jalapeños (jalapinos یا jalapeños نوعی فلفل تند بومی مکزیک است که کوچک است و به رنگ سبز یا قرمز دیده می شود) می تواند تا ۱۰۰۰۰ برسد. . فلفل هابانرو یا فلفل هندی ۳۵۰ هزار و فلفل عقرب ترینیداد و همچنین اسپری فلفل می تواند به محدوده دو میلیون برسد و کپسایسین خالص (طبق آمار منتشر شده از انجمن شیمی آمریکا) ۱۶ میلیون است.

بنابراین اگر این دما نیست که باعث تعریق ما می شود، چه چیزی در مورد غذاهای تند باعث تعریق ما می شود؟
دهان ما گیرنده های TRPV1 دارد که گرما را تشخیص می دهد و ما را از خوردن غذاهای بسیار گرم باز می دارد. کپسایسین این گیرنده‌های TRPV1 را تحریک می‌کند و سیگنالی به مغز می‌فرستد که ما در شرف خوردن چیزی داغ و خطرناک هستیم. مغز با ارسال یک احساس سوزش به آن قسمت از دهان ما پاسخ می دهد، سپس بدن شروع به عرق کردن می کند، همانطور که باید در پاسخ به دمای داغ. همچنین ممکن است متوجه شوید که هنگام خوردن غذاهای تند احساس عجله می کنید زیرا بدن شما کپسایسین است. آن را به اشتباه به عنوان یک تهدید تعبیر می کند، بنابراین در پاسخ هم دوپامین و هم آدرنالین ترشح می کند.

  کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان‌های سینه، روده بزرگ و پروستات با قرص آسپرین

کپسایسین به طور کامل در سیستم گوارشی ما تجزیه نمی شود، بنابراین هنگامی که در حال خروج از سیستم خود هستید، همان احساس سوزش را خواهید داشت. به گفته انجمن شیمی آمریکا، اگر تندی غذا شما را آزار می دهد، از آب اجتناب کنید که شعله بیشتری به آتش می افزاید. به جای آن شیر بنوشید یا بستنی یا پنیر بخورید. کازئین موجود در این محصولات لبنی به دور کپسایسین می‌پیچد و به حذف آن از زبان شما کمک می‌کند.

اگر بتوانید گرما و عرق را تحمل کنید، غذاهای تند فواید زیادی برای سلامتی دارند. طبق نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ که در مجله Physiology & Behavior منتشر شد، افزودن فلفل قرمز به غذا می تواند میزان کالری سوزانده شده در روز را افزایش دهد. اگر معمولا غذاهای ملایم می خورید، فلفل هندی می تواند هوس شما را برای غذاهای چرب، شور و شیرین کاهش دهد. با این حال، جوانه‌های چشایی شما (یا پرزهای چشایی حاوی سلول‌های گیرنده چشایی هستند که به عنوان سلول‌های چشایی نیز شناخته می‌شوند) می‌توانند نسبت به غذاهای تند تحمل کنند، بنابراین این ولع قاتل فقط برای مدت کوتاهی دوام می‌آورد.

نتایج یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۱۲ که در مجله Appetite منتشر شد نشان داد که افزودن تندی قابل توجه به وعده های غذایی می تواند به شما کمک کند ۵۰ کالری اضافی در روز بسوزانید. این می تواند به کاهش وزن پنج پوندی فقط در یک سال اضافه کند. خوردن غذاهای تند همچنین می تواند چربی شکم را کاهش دهد و به کاهش اشتها کمک کند. این مطالعه بیان می کند که این اثرات تا حدی به دلیل روشی است که کپسایسین گیرنده TRPV1 را تحریک می کند.

  اگر می‌خواهید عمرتان طولانی شود، این ماده غذایی رو فراموش نکنید

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۷ که نتایج آن در PLOS One منتشر شد، مصرف فلفل چیلی و مرگ و میر را در بین بیش از ۱۶۰۰۰ نفر در ایالات متحده بررسی کرد. افرادی که به طور منظم غذای تند می خوردند، ۱۳ درصد کمتر از مرگ و میر ناشی از همه علل برخوردار بودند.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که فعال شدن گیرنده‌های TRPV1 توسط کپسایسین با افزایش مصرف انرژی و تأثیر بر چربی‌های خون، بر چاقی تأثیر می‌گذارد. بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱۶ در تحقیقات ضد سرطان، کپسایسین موجود در غذاهای تند می تواند از سلول های ما در برابر سرطان محافظت کند، رشد سرطان را متوقف کند و با بدخیمی و متاستاز سرطان تداخل کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان