• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • تاثیر یک رژیم کم‌چرب سالم در پیشگیری از مرگ‌ومیر در میان افراد سالمند

تاثیر یک رژیم کم‌چرب سالم در پیشگیری از مرگ‌ومیر در میان افراد سالمند

پیام جوان: نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی سالم و کم‌چرب، میزان مرگ‌ومیر را در میانسالان و سالمندان کاهش می‌دهد، در حالی که رژیم‌های ناسالم و به‌طور کلی کم کربوهیدرات این میزان را افزایش می‌دهند.

به نقل از سایتک‌دیلی، آزمایش‌های بالینی کوتاه‌مدت شواهدی ارائه کرده‌اند که رژیم‌های کم‌کربوهیدرات و رژیم‌های کم‌چرب می‌توانند مزایایی برای کاهش وزن و سلامت قلب ارائه دهند. اکنون، تحقیق جدیدی تأثیر این شیوه‌های غذایی را بر امید به زندگی در میانسالان و بزرگسالان مسن‌تر بررسی کرده است.

رژیم‌های کم‌کربوهیدرات، مانند رژیم اتکینز (نوعی رژیم لاغری محبوب کم‌کربوهیدرات یا کم شکر)، رژیم پالئو (رژیم غذایی شامل مواد غذایی همچون ماهی، گوشت بدون چربی، آجیل و دانه‌ها، سبزیجات و میوه‌ها)، و رژیم کتوژنیک یا «کتو» (رژیم کتون‌زا یا رژیم پُرچربی)، بر کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها و جایگزینی پروتئین‌ها و چربی‌های سالم تمرکز دارند. برعکس، رژیم‌های کم‌چرب مانند رژیم اورنیش، رژیم غذایی تغییر شیوه زندگی درمانی و رژیم غذایی دش، با تأکید بر غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌های بدون چربی، هدفشان کاهش مصرف غذاهای پرچرب است.

این تحقیق شامل ۳۷۱ هزار و ۱۵۹ فرد ۵۰ تا ۷۱ ساله بود که در بین آنان ۱۶۵ هزار و ۶۹۸ مرگ طی یک پیگیری ۲۳ سال و ۶ ماهه رخ داد.

یک رژیم غذایی سالم کم‌چرب که با مصرف کم چربی اشباع‌شده و مصرف زیاد پروتئین گیاهی و کربوهیدرات‌های با کیفیت بالا مشخص می‌شود، با مرگ‌ومیر کمتری به هر دلیلی، از بیماری‌های قلبی عروقی گرفته تا سرطان مرتبط بود.

در مقابل، یک رژیم کلی کم‌کربوهیدرات و یک رژیم غذایی ناسالم کم‌کربوهیدرات به‌طور قابل توجهی با نرخ بیشتر مرگ‌ومیر، بیماری قلبی عروقی و سرطان همراه بود. یک رژیم غذایی سالم کم‌کربوهیدرات با میزان مرگ‌ومیر کمی کمتر همراه بود.

  پیرزن هفتاد ساله، پدیده وزنه برداری آمریکا

محققان گفتند: نتایج ما از اهمیت حفظ یک رژیم کم‌چرب سالم با چربی اشباع کمتر در پیشگیری از مرگ‌ومیر ناشی از همه علل و علت‌های خاص در میان افراد میانسال و مسن حمایت می‌کند.

یافته‌های این تحقیق به‌تازگی در مجله Internal Medicine منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان