• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • رجوع مستاجران به انبارهای کانتینری؛ تهران، شهروندانش را بیرون می‌کند

رجوع مستاجران به انبارهای کانتینری؛ تهران، شهروندانش را بیرون می‌کند

پیام جوان: همزمان با گزارش رسانه‌های ایران از تداوم افزایش اجاره بها و استفاده افراد فاقد مسکن از «انبارهای کانتینری» برای نگهداری اسباب و اثاثیه، یک مدیر دولت جمهوری اسلامی گفته است خانه «۲۵ متری» برای حداقل‌های زندگی‌ کافی است.

به نقل از صدای آمریکا، روزنامه اینترنتی «فراز» در این ارتباط نوشته است: اگر به «انبارهای کانتینری» اطراف تهران سری بزنید، تعداد کانتینرهایی که برای «انبار وسیله‌ها و اثاثیه منزل» اجاره شده، توجه شما را جلب خواهد کرد.

بر پایه این گزارش، در سال‌های پیش، این کانتینرها بیشتر برای «انبار تجهیزات کارگاه‌ها، مطب‌ها و دفاتر اداری» مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروز تغییر کاربری تعداد زیادی از آنها به منظور انبار اثاث خانه‌ها، پرده از یک واقعیت تلخ بر می‌دارد: «تهران، شهروندانش را بیرون می‌کند!»

با استناد به گزارش «مرکز آمار ایران» از «قدرت خرید و زمان انتظار خانه‌دار شدن»، قدرت خرید مسکن در سال ۱۴۰۰ بعد از کسر هزینه‌های زندگی‌ مزدبگیران که «۶۵ درصد» جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند «۴۷ سال» برآورد شده است.

خبرگزاری «ایلنا» نیز دوم مردادماه گزارش داده بود که یک کارگر حداقل‌بگیر باید «بیش از ۱۷۰ سال» کار کند و بخشی از درآمد خود را هر ماه پس‌انداز کند تا بتواند یک آپارتمان «۸۰ متری» خریداری کند.

روزنانه اینترنتی فراز در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: به طور میانگین حدود «۷۰ درصد» از درآمدهای هر خانوار ایرانی، صرف اجاره مسکن می‌شود و طبق آخرین آماری که روزنامه «دنیای اقتصاد» از وضعیت اجاره‌خانه در جنوب تهران منتشر کرده، هزینه رهن کامل یک خانه ۵۰ متری در محله «سی‌متری جی»، ۴۵۰ میلیون تومان است.

  الاکلنگ قیمتی در بازار آزاد دلار در تهران

در این میان، رئیس بخش مسکن وزارت راه و شهرسازی دولت جمهوری اسلامی در برنامه‌ای تلوزیونی اعلام کرده است که یک خانه «۲۵ متری» برای «حداقل‌های زندگی» کافی است.

اما به نوشته روزنامه اینترنتی «فراز»، کوچک‌تر شدن خانه‌ها، بدترین اتفاقی نیست که به‌خاطر اجاره‌‌های نجومی و سرسام‌آور برای مستأجران می‌افتد. کار اکنون به جایی رسیده که «بسیاری از خانواده‌ها دیگر توان اجاره یک واحد با حداقل متراژ را هم ندارند.»

این افراد به ناچار اسباب و اثاثیه خود را در «کانتینرهای حاشیه‌ پایتخت» انبار می‌کنند و خودشان به خانه پدر و مادر باز می‌گردند یا به شهرستان مهاجرت می‌کنند.

روزنامه «اعتماد» چاپ تهران نیز در شماره امروز شنبه هفتم مردادماه خود ضمن گلایه از اینکه دولت جمهوری اسلامی انتشار آمارها را محدود و کُند کرده،نوشته است: قدرت خرید وام جدید مسکن، معادل فقط «۱۴ متر» است.
به نوشته وب‌سایت «تجارت‌نیوز»، پیشتر دولت وعده داده بود که سالانه یک میلیون واحد مسکونی در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد اما به وعده خود عمل نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان