• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • شناسایی رویکرد جدیدی برای تشخیص سرطان تخمدان

شناسایی رویکرد جدیدی برای تشخیص سرطان تخمدان

پیام جوان: محققان دانشگاه ناگویا در مطالعه اخیر خود، سه پروتئین غشایی را در سرطان تخمدان شناسایی کرده اند و رویکرد جدیدی را برای تشخیص این نوع سرطان، یافته اند. کشف نشانگرهای زیستی جدید برای تشخیص سرطان تخمدان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا تشخیص این بیماری در مراحل اولیه که به راحتی قابل درمان است، بسیار دشوار است.

به گزارش فرتاک، زمانی که سلول‌ های طبیعی در تخمدان به شکل غیرطبیعی و خارج از کنترل رشد می ‌کنند، به سلول های سرطانی تبدیل شده و سرطان تخمدان ایجاد می شود.

تقریباً همه سلول ها، کیسه های کوچکی به نام وزیکول از خود ترشح می کنند که به آن ها وزیکول های خارج سلولی گفته می شود. یکی از روش ‌های تشخیص سرطان، بررسی وزیکول‌ های خارج سلولی (EVs)، است؛ به‌ ویژه اگزوزوم ها که خارج از سلول های سرطانی و در مایعات بدن از جمله خون، ادرار و بزاق یافت می شوند. با این حال، معمولا به دلیل قابل اعتماد نبودن، از این نشانگرها برای تشخیص سرطان تخمدان استفاده نمی شود.

محققان دریافتند: یافته های ما نشان داده است که EV های کوچک، نشانگرهای زیستی بسیار مناسب تری نسبت به انواع بزرگ تر هستند. ما پروتئین های غشایی FRα، Claudin-3 و TACSTD2 را در EV های کوچک مرتبط با سرطان تخمدان سروزی با درجه بالا (HGSC)، شایع ترین نوع سرطان تخمدان، شناسایی کردیم.

دانشمندان افزودند: بر اساس نتایج این مطالعه، هر سه پروتئین شناسایی شده، نشانگرهای زیستی مفیدی برای تشخیص HGSC هستند. ما دریافتیم که می توان از این بیومارکرها به عنوان نشانگرهای پیش بینی کننده برای درمان های خاص، استفاده کرد. نتایج ما، این امکان را به پزشکان می دهد تا استراتژی های درمانی خود برای سرطان تخمدان را تقویت کنند.

  چقدر درباره فواید و کاربردهای تخم کتان می دانید؟

یافته های تحقیقاتی از طریق مجله Science Advances قابل دسترسی هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان