• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • نکاتی درباره مزایای مصرف لبنیات در تغذیه

نکاتی درباره مزایای مصرف لبنیات در تغذیه

پیام جوان: لبنیات یکی از مهم‌ترین گروه‌های مواد غذایی است که مصرف آن باید به طور منظم در رژیم غذایی هر فرد گنجانده شود.

به گزارش فرتاک، تفاوتی ندارد که چند سال دارید یا جنسیت شما چیست، به‌هرحال مصرف لبنیات می‌تواند فواید بسیار زیادی برای شما به همراه داشته باشد. در این مطلب قصد داریم راجع به مزایای مصرف لبنیات در تغذیه صحبت کرده و نکات مهمی در این باب را بیان کنیم.

میزان مصرف لبنیات در روز
در شیر پروتئین‌های بسیار مفیدی برای بدن انسان وجود دارد. در واقع یک لیتر شیر به میزانی پروتئین دارد که می‌تواند تا حدود ۸۰ درصد پروتئین‌های ضروری بدن را تامین کند. از سویی دیگر میزان کلسیم در شیر نیز بسیار بالاست. یون کلسیم کمک می‌کند تا سلامت و استحکام استخوان‌ها در بدن فرد تضمین شود. به همین دلیل توصیه می‌شود کودکان و نوجوانان مصرف لبنیات را فراموش نکنند تا سلامت استخوان‌های آن‌ها حفظ شده و رشد مناسبی داشته باشند. از سویی دیگر کودکان و نوجوانان با مصرف شیرesl و لبنیات از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان در میانسالی در امان می‌مانند. برای یک فرد بالغ به طور روزانه حدود ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم در طول روز نیاز است.

یک لیوان شیر تقریبا حاوی ۳۰۰ میلی گرم کلسیم است. بنابراین با مصرف یک لیوان شیر می‌توان حدود یک سوم کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کرد. البته این موضوع که شیر و لبنیات را از چه برندی تهیه می‌کنید، بسیار مهم است. زیرا محصولات ارائه شده توسط برندهای نامرغوب دارای کیفیت استاندارد نبوده و به همین دلیل نمی‌توان میزان مواد مغذی واقعی در محصولات آن‌ها را تخمین زد.

  شناسایی ۱۳۲۳ بیمار جدید کرونایی در ایران

جلوگیری از پوکی استخوان
همانطور که اشاره شد، یکی از مهم‌ترین مزایای مصرف لبنیات، جلوگیری از پوکی و کاهش تراکم استخوان است. ساخت بافت استخوانی متراکم تا حد زیادی مدیون حضور کلسیم است. به همین دلیل مصرف شیر و لبنیات مانع از بروز بیماری‌های مربوط به استخوان می‌شود.

کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان
شواهد بسیار زیادی وجود دارد که مصرف لبنیات و به خصوص شیر می‌تواند باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان‌های سینه و روده بزرگ شود. در یک مطالعه روی ۵۰ هزار نفر از مردان سوئدی، نشان داده شد افرادی که روزانه حدود یک و نیم لیوان شیر می‌نوشند، تا ۳۵ درصد نسبت به مردانی که در هفته کمتر از دو لیوان شیر مصرف می‌کنند، کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند. این آماز شگفت‌انگیز خبر از تاثیر مثبت لبنیات می‌دهد.

در واقع کلسیم و چربی که در ساختار لبنیات موجود است، باعث حفاظت روده بزرگ در برابر سرطان می‌شود. مرکز تحقیقات سرطان آمریکا در طی یک گزارش اعلام کرد، رابطه معکوسی بین احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ و میزان مصرف کلسیم در افراد وجود دارد. از سویی دیگر ویتامین دی موجود در شیر نیز یکی دیگر از عوامل کاهش ابتلا به سرطان هنگام مصرف لبنیات است. ویتامین دی در واقع رشد سلول‌ها را تنظیم کرده و از رشد بی رویه آن‌ها که منجر به بروز سرطان می‌شود جلوگیری به عمل می‌آورد. این گزینه به ویژه برای افرادی که کمتر در معرض نور خورشید هستند، بسیار حائز اهمیت است.

جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی
فواید لبنیات برای سلامت استخوان‌ها آنقدر زیاد است که شاید کسی راجع به سایر خواص آن چیزی نداند. اما جالب است بدانید با مصرف لبنیات از بیماری‌های قلبی هم در امان می‌مانید. یون پتاسیم یکی از یون‌های بسیار فراوان در شیر است. این یون با تاثیر روی عضلات سرخرگی در افراد باعث کاهش فشار خون می‌شود. در نتیجه هنگامی که شیر و سایر لبنیات را مصرف می‌کنید، کمتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرد. البته باید توجه داشته باشید که مصرف شیر صرفا به تنهایی نمی‌تواند تاثیر معجزه‌آسایی داشته باشد و شما باید سایر موارد مانند کاهش مصرف نمک، عدم استفاده از دخانیات و… را نیز لحاظ کنید.

  خواص جالب گیلاس برای سلامتی

کاهش احتمال ابتلا به بیماری دیابت نوع دو
تحقیقات انجام شده درباره مصرف شیر و لبنیات این موضوع را یادآور شدند که مصرف لبنیات می‌تواند تا حد زیادی احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را کم کند. بنابراین می‌توان با مصرف محصولات لبنی مغذی از این گونه بیماری‌ها جلوگیری کرد. با این وجود توجه داشته باشید که استفاده از مواد لبنی مغذی و معتبر برای بهره بردن از مزایای لبنیات بسیار مهم است.

در چه بازه‌های زمانی نیاز به کلسیم بیشتر است؟
به طور کلی از اهمیت یون کلسیم برای سلامت بدن نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. با این وجود میزان نیاز بدن به کلسیم در برخی از بازه‌های زمانی بیشتر است. برای مثال هنگامی که کودکان در سنین رشد هستند، نیاز به مصرف لبنیات به شدت محسوس است. از سویی دیگر مادران باردار و شیرده نیز به کلسیم بیشتری در طول روز نیاز دارند. زنان یائسه و مردانی که پا به سن گذاشته‌اند، از دیگر گروه‌هایی هستند که باید لبنیات بیشتری در طول روز مصرف کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان