• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • علائم وجود کیست واژن و چگونگی درمان آن

علائم وجود کیست واژن و چگونگی درمان آن

پیام جوان: کیست‌های واژن معمولاً زمانی ایجاد می‌شوند که یک غده یا مجرا مسدود می‌شود و باعث جمع شدن مایع یا مواد دیگر در داخل آن می‌شود. علت ایجاد کیست واژن به نوع آن بستگی دارد.

به گزارش فرتاک، بدن انسان کاملاً صاف نیست و مستعد ایجاد توده ها و برجستگی های مختلف است. کیست ها تنها یکی از انواع توده ها و برجستگی های بسیاری از افراد هستند. این توده های کیسه مانند با مایع، هوا یا مواد دیگر پر می شوند. آنها معمولا مضر یا دردناک نیستند.

برخی از کیست ها آنقدر کوچک هستند که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند؛ برخی دیگر نیز می توانند به اندازه یک پرتقال رشد کنند.

شما می توانید کیست ها را تقریباً در هر جایی از بدن از جمله واژن پیدا کنید. کیست واژینال معمولاً روی پوشش واژن یا زیر آن قرار دارد.

انواع مختلف کیست واژن
کیست های اینکلوژن یکی از رایج ترین انواع کیست های واژن هستند. آنها معمولاً بسیار کوچک هستند و در قسمت پایین پشت دیواره واژن قرار دارند.

کیست های غده بارتولین کیست های پر از مایع هستند که در غدد بارتولین تشکیل می شوند. این غدد در دو طرف دهانه واژن قرار می گیرند و مایعی را تولید می کنند که لب های واژن (لابیا) را روان می کند.

کیست مجرای گارتنر زمانی اتفاق می‌افتد که مجاری جنین در حال رشد آنطور که قرار است پس از تولد نوزاد ناپدید نشود. این مجاری باقیمانده می توانند کیست های واژن را در مراحل بعدی زندگی تشکیل دهند.

کیست مولرین نوع رایج دیگری از کیست واژینال است که از ساختارهایی که در زمان رشد نوزاد باقی می‌مانند تشکیل می‌شوند. این کیست ها می توانند در هر جایی از دیواره های واژن رشد کنند و اغلب حاوی مخاط هستند.

  نقش فلفل قرمز در کاهش درد در افراد دیابتی

علل کیست واژن
کیست‌های واژن معمولاً زمانی ایجاد می‌شوند که یک غده یا مجرا مسدود می‌شود و باعث جمع شدن مایع یا مواد دیگر در داخل آن می‌شود. علت ایجاد کیست واژن به نوع آن بستگی دارد.

کیست های اینکلوژن در اثر ضربه به دیواره های واژن ایجاد می شوند. به عنوان مثال، زنان ممکن است پس از انجام اپیزیوتومی (بریدگی جراحی که برای بزرگ کردن دهانه واژن در هنگام زایمان استفاده می‌شود) یا زمانی که جراحی می‌کنند که به پوشش واژن آسیب می‌زند، دچار کیست اینکلوژن شوند.

کیست های غده بارتولین زمانی ایجاد می شوند که دهانه غده بارتولین مسدود می شود و پر از مایع می شود.

آبسه می‌تواند ناشی از تعدادی از باکتری ها از جمله باکتری هایی باشد که باعث بیماری های مقاربتی مانند سوزاک یا کلامیدیا می شوند. باکتری هایی که به طور معمول در دستگاه روده یافت می شوند ، مانند E. coli نیز می توانند منجر به آبسه بارتولین شوند. آنها همچنین ممکن است در اثر آسیب ایجاد شوند.

علائم کیست واژن
کیست های واژن معمولا علائمی ایجاد نمی کنند. اگر یکی از این کیست ها را دارید، ممکن است یک توده کوچک در امتداد دیواره واژن یا روی لب ها احساس کنید. اغلب، متخصص زنان شما این توده را در طول معاینه سالانه شما تشخیص می دهد. کیست ممکن است به همان اندازه باقی بماند یا بزرگتر شود.

کیست نباید دردناک باشد. با این حال، برخی از کیست های بزرگتر (به ویژه کیست های غده بارتولین) می توانند هنگام راه رفتن، رابطه جنسی یا قرار دادن تامپون باعث ناراحتی شوند.

  آشنایی با عوارض دوش گرفتن‌های مکرر بر بدن

کیست ها در هنگام عفونت بیشتر باعث ایجاد درد می شوند. کیست‌های واژن می‌توانند توسط باکتری‌های طبیعی موجود در پوست یا یک عفونت مقاربتی عفونی شوند. کیست‌های واژن عفونی می‌توانند آبسه ایجاد کنند، توده‌ای پر از چرک که می‌تواند بسیار دردناک باشد.

درمان کیست واژن
کیست های واژن معمولا نیازی به درمان ندارند. اغلب آنها کوچک می مانند و مشکلی ایجاد نمی کنند.

پزشک شما ممکن است فقط بخواهد رشد کیست را در طول معاینات معمول نظارت کند.

ممکن است برای رد کردن سرطان نیاز به بیوپسی از کیست داشته باشید. در طول بیوپسی، پزشک شما تکه ای از بافت کیست را برمی دارد. آن تکه بافت زیر میکروسکوپ بررسی می شود تا مشخص شود سرطانی است یا خیر.

برای تسکین هرگونه ناراحتی ناشی از کیست واژن، چند بار در روز به مدت سه یا چهار روز در یک وان حمام پر از چند اینچ آب گرم بنشینید.

برای درمان کیست واژن عفونی، ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید.

اگر کیست واژن بزرگ و پر از مایع باشد (مانند کیست بارتولین)، پزشک شما می‌تواند آن را تخلیه کند و ممکن است لوله کوچکی به نام کاتتر را برای باز نگه داشتن آن وارد کند تا بتواند بیشتر تخلیه شده و بهتر شود.

شما باید کاتتر را برای حدود چهار تا شش هفته در جای خود نگه دارید. همچنین می توانید روش دیگری انجام دهد که در آن یک برش کوچک در کیست ایجاد می شود تا مایع تخلیه شود و سپس لبه های برش به کیسه بخیه می شود.

همچنین اگر خیلی ناراحت هستید یا اینکه کیست مدام عود می کند، ممکن است برای برداشتن کل کیست جراحی انجام دهید. برخی از پزشکان توصیه می کنند که زنان بالای ۴۰ سال برای برداشتن انواع خاصی از کیست های واژن به دلیل احتمال سرطانی بودن، جراحی انجام دهند. این نوع کیست معمولاً پس از جراحی عود نمی کند.

  درباره خواص درمانی خرمالو بیشتر بدانید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان