• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • واکنش بازار به قرارگاه دولتی «بریدن بند ناف دلار»: این ارز به کانال ۵۵ هزار تومان نزدیک شد

واکنش بازار به قرارگاه دولتی «بریدن بند ناف دلار»: این ارز به کانال ۵۵ هزار تومان نزدیک شد

پیام جوان: ساعاتی پس از اینکه ابراهیم رئیسی از تشکیل قرارگاهی برای «بریدن بند ناف دلار» از اقتصاد کشور خبر داد، قیمت دلار در بازار افزایش یافت. با شروع مبادلات در نخستین روز کاری در ایران هر دلار به بیش از ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و درهم امارات به عنوان ارز تاثیرگذار در تعیین نرخ دلار به بالای ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان صعود کرد.

به نقل از صدای آمریکا و به گزارش رسانه‌های ایران ابراهیم رئیسی جمعه شب در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی، توسعه و فعالان اقتصادی استان خوزستان گفت: «در دولت دبیرخانه‌ای فعال شده که روابط ارزی ایران با دنیا را تغییر می‌دهد و این دبیرخانه بند ناف قدرت دلار را می‌بُرد تا ارزش پول ملی را بیشتر کند.»

این اظهارات اما با واکنش منفی بازار مواجه شد و در ساعات نخستین فعالیت بازار هر دلار آمریکا نسبت به روزگذشته بیش از ۸۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و به ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. نرخ دلار در مقایسه با نخستین روز کاری هفته گذشته نیز افزایش ۲۵۰۰ تومانی را تجربه کرد.

بررسی‌های «صدای آمریکا» نشان می‌دهد بازار پس از هربار صحبت ابراهیم رئیسی در مورد دلار واکنش منفی داشته است و روند آن برخلاف اظهارات مقامات بوده است.

نخستین اظهار نظر ابراهیم رئیسی در مورد دلار به خردادماه سال ۱۴۰۰ و زمان انتخابات ریاست جمهوری بازمی‌گردد که خطاب به اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت وقت گفت: «برخی در این سالن سال ۹۶ گفتند اگر فلانی بیاید دلار می‌شود ۵ هزار تومان اما خودشان به ۳۰ هزار تومان رساندند.»

  دو برابر شدن سرانه فروش ارز مسافرتی هوایی به ۱۰۰۰ یورو

ابراهیم رئیسی مهرماه سال ۱۴۰۰ بطور مفصل از کسری بودجه، وضعیت نامناسب خزانه و حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی صحبت کرد که در واکنش به این صحبت‌ها دلار در بازار آزاد با ۲۰۰ تومان افزایش به ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

ابراهیم رئیسی یازدهم بهمن ۱۴۰۱ نیز تاکید کرد که در این سال‌ها بسیاری از اقلام سفره مردم را «دلاریزه» کرده‌اند و «تلاش می‌کنیم وابستگی برخی اقلام اساسی به دلار را کم کنیم تا تغییر قیمت دلار در سفره مردم تاثیری نداشته باشد.» اما اندکی پس از این صحبت‌ها دلار از مرز ۴۵ هزار تومان عبور کرد و افزایش قیمت‌ها در تمامی کالا و خدمات رخ داد.

رئیسی هشتم اسفندماه سال گذشته نیز با اشاره به افزایش قیمت ارز در روزهای تعطیل گفت که «نمی‌گوییم که جهش قیمت این روز‌های ارز صرفا به‌خاطر دشمنی‌هاست، اما بدانید همان جریانی که اغتشاشات خیابانی را به‌راه انداخت، در التهابات ارزی نقش دارد.» هرچند رئیسی مجددا وعده کترل بازار را داد اما قیمت دلار کماکان به حرکت خزنده رو به رشد خود ادامه داد.

محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی در سوم بهمن ۱۴۰۱ در واکنش به افزایش قیمت دلار و عدم تاثیرپذیری بازار از سخنان و اقدامات دولتی‌ها گفت که دولت نتوانسته در زمینه تامین ارز با قیمت مناسب، مردم و بخش خصوصی را مطمئن سازد و همین امر، عامل گرانی دلار به ویژه در روزهای اخیر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان