• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • علت تشکیل سنگ کیسه صفرا چیست؟

علت تشکیل سنگ کیسه صفرا چیست؟

پیام جوان: حتما تا به حال اسم سنگ صفرا به گوشتان رسیده، اما شاید ندانید که سنگ صفرا چیست یا چرا به وجود آمده. در این مقاله از علت تا درمان سنگ صفرا را بررسی می‌کنیم.

سنگ صفرا چیست؟
سنگ‌های صفراوی رسوبات سخت‌شده مایع گوارشی هستند که در کیسه صفرا ایجاد می‌شوند. کیسه صفرا یک اندام کوچک گلابی‌شکل در سمت راست شکم و درست زیر کبد شماست. کیسه صفرا مایع گوارشی را که «صفرا» نام دارد، در خود نگه می‌دارد. این مایع در روده کوچک شما آزاد می‌شود.

اندازه سنگ‌های صفراوی بین یک دانه شن تا بزرگی یک توپ گلف، متغیر است. در برخی از افراد فقط یک سنگ کیسه صفرا ایجاد می‌شود، در حالی که برخی دیگر به طور همزمان چندین سنگ صفراوی دارند.

افرادی که علائم سنگ کیسه صفرا را تجربه می‌کنند معمولا به جراحی کیسه صفرا نیاز دارند تا سنگ صفرا برداشته شود. سنگ‌های صفراوی که هیچ علامت و نشانه‌ای ایجاد نمی‌کنند معمولا نیازی به درمان ندارند.

علائم سنگ صفرا چیست؟
سنگ کیسه صفرا ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند. اگر سنگ کیسه صفرا در مجرا قرار بگیرد و باعث انسداد شود، علائم و نشانه‌های ناشی از آن عبارتند از:

درد ناگهانی و سریع در سمت راست بالای شکم
درد ناگهانی و سریع در مرکز شکم، درست زیر استخوان سینه
کمردرد بین تیغه‌های شانه
درد در شانه راست
تهوع، یا استفراغ
درد سنگ کیسه صفرا ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟
اگر علائمی دارید که باعث نگرانی شما شده، به پزشک مراجعه کنید. این نشانه‌ها حاکی از سنگ صفرایی است که باید درمان شود:

  فواید خرما برای درمان یبوست

درد شکمی شدید در حدی که نمی‌توانید یک جا بنشینید
زرد شدن پوست و سفیدی چشم (یرقان)
تب بالا همراه با لرز

علت سنگ صفرا
مشخص نیست چه چیزی باعث تشکیل سنگ کیسه صفرا می‌شود. پزشکان فکر می‌کنند که سنگ کیسه صفرا ممکن است به این علت‌ها ایجاد شود:

اگر کبد شما بیش از مقداری که صفرا می‌تواند حل کند کلسترول دفع کند، کلسترول اضافی ممکن است به کریستال و در نهایت به سنگ تبدیل شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان