• Home
  • >
  • ورزشی
  • >
  • درخواست پناهندگی سید ستار صید، اسکی باز ایرانی به نروژ

درخواست پناهندگی سید ستار صید، اسکی باز ایرانی به نروژ

پیام جوان: سید ستار صید متولد ۱۳۶۶، اسکی‌باز در روزهای به نروژ پناهنده شد. او از پر افتخار‌های این ورزش در ایران بود و در بازیهای آسیایی سال ۲۰۱۱ مدال برنز برای ایران کسب کرده بود.

در پی انتشار خبر پناهندگی او، مقامات ایران واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.

به نقل از صدای آمریکا و به گزارش ایسنا، بهرام ساوه شمشکی، دبیر فدراسیون اسکی گفت: آقای سید ستار صید که دیروز به نروژ اعلام پناهندگی کرده، چند ماه پیش از سوی یکی از پرسنل پیست اسکی دیزین مورد ضرب و شتم قرار گرفت و راهی بیمارستان شد که ضارب و خانواده‌اش ادعا دارند که ایشان برای نوامیس آن‌ها ایجاد مزاحمت کرده بود که پرونده در دستگاه قضایی در حال بررسی است. حال ایشان سعی دارند فدراسیون و نظام را درگیر موضوع پناهندگی خود کنند.

ادعای ساوه‌شمشکی در حالی مطرح شده که رسانه ها در ایران، این اتفاق را وقتی روی داد، پوشش دادند و اصلا مساله «مزاحمت برای نوامیس» نبود.

از سوی دیگر، عباس نظریان رئیس فدراسیون اسکی جمهوری اسلامی ستار صید را «فراموشکار و ناسپاس» نامید. او به خبرگزاری دولتی ایرنا مدعی شد، این ورزشکار «پرونده اخلاقیِ باز» دارد.

مقامات جمهوری اسلامی بارها در سالهای گذاشته وقتی ورزشکاری اعلام پناهندگی کرد علیه او ادعاهای عجیب مطرح می‌کنند.

خبرآنلاین سال ۹۲ زمانی که هنوز او موفقیت چندانی کسب نکرده بود، ستار صید را «روستا‌زاده» و «ساده دل» معرفی کرده بود. در این گزارش خبر آنلاین نوشته بود: سید ستار صید در بازی های المپیک سوچی هفتاد و نهم شد. این مقام در هر ورزش دیگری و برای هر ورزشکار دیگری شکست بزرگی است اما در اسکی امروز همه نگاه تحسین آمیزی به ستار داشتند، به پسری که تابستان ها دامپروی و کشاورزی می کند و زمستان ها اسکی. در اسکی اگر بین سی نفر اول باشی یعنی جز بهترین هایی. ایران که سابقه طولانی تری در آلپاین دارد هنوز به این مرحله نرسیده. در صحرانوردی که کار سخت تر است، رسیدن به جمع ۵۰ نفر اول برای ورزشکاران ایرانی آرزو است.

  شوک بزرگ کادر فنی پرسپولیس در آستانه دربی پایتخت

ستار صید در آن سال (۱۳۹۲)‌ از اینکه بعد از ده سال ورزش حرفه‌ای هنوز بیمه ندارد گله کرده بود و گفته بود: «من ۱۰ سال در ورزش بوده ام. ۱۰ دیگر هم هستم اما هنوز هیچ بیمه و شغلی ندارم. بهترین سال های جوانی ام در ورزش گذشته و نگران آینده ام هستم.»

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان