نقش بالش بر سلامت پوست و مو

پیام جوان: بالش یکی از شرایط مورد نیاز برای خواب محسوب می شود حال اگر به جنس روبالشی، تمیزی، اندازه بالش و… دقت نشود می تواند تاثیرات منفی بر روی پوست و مو داشته باشد. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا از تاثیر بالش روی سلامت مو بیشتر بدانید.

به گزارش نیوحرف، اندازه بالش، تمیزی آن، جنس روبالشی و … از عواملی هستند که خیلی راحت می توانند بر سلامت پوست و موی افراد تاثیر داشته باشند. انسان ها حدود یک سوم عمر خود را در خواب سپری می کنند. از این رو باید اطمینان پیدا کنیم که این زمان در بهترین حالت ممکن طی شود.

در طول مدت خواب صورت و موها در تماس مستقیم با بالش خواهد بود. در نگاه اول ممکن است یک بالش نرم و راحت بی ضرر به نظر برسد ولی باید دانست که نوع بالش نیز می تواند روی سلامت پوست و مو تاثیر بگذارد. بالش می تواند بستری برای تجمع عرق، بقایای محصولات آرایشی و بهداشتی، باکتری ها، روغن و چربی های پوست و مو، آب دهان و … باشد.

ممکن است به نظر شما بالش تمیز باشد ولی در طول خواب مقداری از مواد ذکر شده بین پوست، مو بالش در حال تبادل است. و این آلودگی ها به نوعی سلامت و زیبایی پوست و مو را تحت تاثیر قرار می دهند. اگر روزانه ۷-۸ ساعت می خوابید، پوست در ماه حدود ۲۱۰-۲۴۰ ساعت در معرض انواع آلودگی در بافت روبالشی قرار می گیرد.

ایجاد موخوره
اگر هر روز که از خواب بیدار می شود موها فرم مناسبی نداشته و خشک و وز شده است، ممکن است مشکل به بالش مربوط باشد. رویه بالش سبب شده تارهای مو صاف بماند. این موضوع موجب کشیده شدن تارهای مو شده و منجر به بروز موخوره می شود. به این ترتیب تاثیر دیگر بالش بر مو ایجاد موخوره است. برای حل این مشکل موارد زیر را رعایت کنید:

رویه بالش نخی را به ساتن تغییر دهید. موها روی جنس ساتن راحت تر حرکت و این نوع پارچه چربی کمتری را جذب می کند.
با موی خیس به رختخواب نروید. این کار سبب افزایش اصطکاک بین بالش و مو می شود. با حوله یا سشوار موها را خوب خشک کنید یا با گل سر ببندید. این کار اصطکاک را کاهش و از آسیب به مو جلوگیری می کند.

  با این راهکارها می‌توانید بوی بد دهان خود را برطرف کنید

خارش پوست سر
خارش پوست سر ناشی از تاثیر بالش بر سلامت مو می باشد. همانطور که پیشتر اشاره شد بافت اسفنجی بالش می تواند آلودگی ها و مواد مضر مختلف را در ساختار و بافت خودش جذب نماید. این آلودگی ها روی مو و پوست سر رسوب و سبب تحریک موقت یا دایمی پوست سر شوند. در این شرایط التهاب، خارش و سوزش زیادی در ناحیه پوست سر حس می شود.

ریزش مو
موقع خواب، موها در تماس مستقیم با بالش و رویه بالشی است. از این رو موها کشیده شده یا به روبالشی می چسبند و این موضوع سبب اصطکاک بین مو و رویه بالش می شود. در نتیجه مو در اثر این فشار و کشش ها دچار شکنندگی، گره خوردگی و ریزش خواهد شد.

به این ترتیب اگر رویه بالش از جنس نخ یا پلی استر است توصیه می شود در اولین فرصت آن را تعویض نمایید. این جنس پارچه چسبندگی بیشتری با تار موها ایجاد و از این رو سبب کشش و فشار بیشتر و در نتیجه ریزش مو می شوند. یک راه دیگر استفاده از کلاه خواب می باشد.

سعی کنید پیش از خواب کلاه نرم و مناسبی برای محافظت از موها سر کنید. کلاه های خواب معمولا جنس ساتن یا ابریشم دارند و کمترین برخورد و اصطکاک با تار مو ایجاد می شود. ضمنا از وز و خشک شدن موها هم جلوگیری می شود. همچنین پیشنهاد می شود برای حفظ سلامت موها از کش موی لطیفی از جنس ساتن یا ابریشم برای بستن موها در طول روز یا هنگام خواب استفاده کنید.

مسدود کردن منافذ پوست
تاثیر دیگر بالش بر سلامت مو مسدود کردن منافذ پوست سر است. بالش شبیه یک اسفنج، باکتری ها، چربی ها، مواد آرایشی صورت و مراقبت از مو را به خود جذب می کند. در تمام طول خواب شاید بالش شما تمیز به نظر برسد ولی همه این مواد با بالش شما در تماس مستقیم است. همانطور که اشاره شد در ماه پوست و مو حدود ۲۱۰-۲۴۰ ساعت در معرض این مواد قرار می گیرد.

حتی اگر رویه بالش را نیز عوض کنید بعد از یک یا دو شب دوباره آلودگی و میکروارگانیزم های مضر روی بالش تشکیل می شود. و هنگامی که این مواد با پوست تماس پیدا کند سبب التهاب و احتمال بروز آکنه و جوش می شود. برای مقابله با این مشکل موارد زیر را رعایت کنید:

  آمار رسمی کرونا در ایران:‌ تعداد قربانیان از ۱۸ هزار نفر گذاشت

حداقل یک مرتبه در هفته رویه بالش را خوب بشویید.
وسط هر هفته رویه بالش را وارونه تا روی طرف تمیزتر بخوابید.
هر شب بالش را پشت و رو و روی طرف دیگر آن بخوابید.
قبل از خوابیدن دوش بگیرید.
هر ۶ ماه نسبت به تعویض رویه بالش اقدام کنید.

سرعت بخشیدن به روند پیری
در مطالعات اخیر، بین خوابیدن به پهلو یا شکم با بروز چین و چروک ارتباطی پیدا کرده اند. هنگامی که افراد به پهلو یا شکم بخوابند فشاری که از صورت به بالش وارد می شود می تواند در طی زمان سبب بروز چروک شود. به بیان دیگر نیروی جاذبه سبب می شود در طول خواب چندین ساعت صورت روی بالش فشار وارد آورد. که نتیجه آن بروز چین و چروک است.

در مطالعه ای دیگر، به این نتیجه رسیدند که نیروهای مکانیکی در طی خواب سبب بروز چروک پیشانی، چروک های پنجه کلاغی در اطراف چشم و خطوط لبخند در اطراف دهان می شوند. این مشکل با افزایش سن بیشتر شده به این دلیل که با افزایش سن حرکات در طول خواب کاسته می شود.

یعنی روی هر بخش از صورت فشار بیشتری وارد می شود. علت دوم با افزایش سن توانایی پوست برای مقابله در برابر این نیروها کاهش یافته و خاصیت کشسانی پوست تقلیل می یابد. برای حل این مشکل موارد زیر را به کار بندید:

از بالشی استفاده که سبب شود بیشتر تایم خواب به پشت بخوابید. دو طرف این بالش ها معمولا اندکی بلند طراحی شده تا از چرخیدن فرد به پهلو ها پیشگیری نماید.
از رویه بالشی ساتن استفاده نمایید. جنس ساتن کمتر به پوست فشار آورده و کمتر موها را تحریک می کند.
به روتین مراقبت از پوست و مو ادامه تا از بروز چروک پوست و موخوره موها پیشگیری شود.

از بین بردن اثر روتین شبانه
استفاده از محصولات مراقبت از پوست و مو بعد مستقیما به رختخواب رفتن به این معناست که ممکن است هنوز مقداری از این محصولات روی سطح پوست و مو وجود داشته باشد. هنگامی که سر را روی بالش قرار می دهید رویه بالش این مواد را به خود جذب و سبب تحریک پوست و مو می شود.

  راهکارهایی برای کاهش استرس

به این ترتیب تاثیر دیگر بالش بر سلامت مو ها از بین بردن روتین مراقبتی می باشد. برای حل این مشکل، جنس بالش و رویه بالشی را نوعی انتخاب کنید که جاذب مواد نباشد. ابریشم از این جنس پارچه ها است.

استفاده از رویه بالش ساتن چه مزیت هایی دارد؟
بر اساس یافته های پزشکان پوست و مو روبالشی ساتن، سطحی صاف و لغزنده روی بالش ایجاد می کند. از این رو سایش، کشیدگی، و جذب آلودگی ها به پوست و مو کاهش می یابد و مزایای زیر را به دنبال دارد:

پیشگیری از بروز موخوره
همانطور که اشاره شد جنس ساتن پارچه صاف و لطیفی است و مانند رویه بالش های نخی و معولی در تماس با مو ساییدگی ایجاد نمی کند. به این ترتیب کوتیکول های مو زبر نشده و صدمه نمی بینند. این کار به ساده ترین شکل از بروز موخوره و وز شدن و خشکی مو هنگام خواب پیشگیری می کند.

کاهش شکنندگی موها
یکی از معضلات بزرگی که بعد از بیدار شدن با آن روبرو هستیم شکنندگی موها است. به ویژه افرادی که موهای خشک و نازک دارند. استفاده از رویه بالش های با جنس ساتن تا در صد بالایی از این شکنندگی موها محافظت می کند.

معیارهای انتخاب بالش مناسب
ویژگیهای یک بالش خوب خوابیدن روی یک بالش نامناسب می تواند سلامتی شما را به خطر اندازد و شما را به بیماری هایی نظیر تشدید سردردها، بی حس شدن شانه و…

هیدراته نگه داشتن موها
همانطور که پیشتر نیز اشاره شد رویه بالش نخی چربی طبیعی موها را به خود جذب کرده و با ایجاد اصطکاک سبب خشکی و دهیدراته شدن کوتیکول های مو می شود. برای رفع این مشکل روبالشی ساتن یا ابریشم انتخاب که به حفظ رطوبت و هیدراته نگه داشتن موها کمک می کنند.

جلوگیری از گره خوردن موها
قابل ذکر است رویه بالش با جنس پنبه ای یا نخی با ایجاد اصطکاک سبب در هم رفتن تارهای مو می شود. این مشکل در افرادی که دارای موهای خشک، ضخیم، فر و حالت دار هستند، دردسر ساز است و سبب گره خوردگی موها در هم می شود. از این رو برای حل مشکل ایجاد شده انتخاب روبالشی ساتن مفید خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان