• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • تاثیرات مثبت جویدن غذا بر عملکرد بدن

تاثیرات مثبت جویدن غذا بر عملکرد بدن

پیام جوان: جویدن غذا ممکن است کار ساده‌ای به نظر برسد اما تاثیرات فراوانی بر عملکرد بدن می گذارد.

به گزارش فرتاک، جویدن غذا ممکن است کار ساده ای به نظر برسد اما تاثیرات فراوانی بر عملکرد بدن می گذارد، زیرا در زمان جویدن مواد مغذی بیشتری جذب بدن خواهد شد.

کارهای ساده ای مانند جویدن؛ تغییرات زیادی در بدن ایجاد می کند و باعث افزایش سلامت بدن خواهد شد.

فرآیند جویدن غذا و ترکیب آن با بزاق باعث جذب همه مواد مغذی مورد نیاز به راحت ترین حالت ممکن می شود؛ به خاطر همین بسیار مهم است که غذا را به آرامی و به طور کامل بجوید؛ یعنی تقریباً باید هر لقمه را ۳۲ بار بجوید.

جلوگیری از اضافه وزن
هر چه قدر که جویدن طولانی‌ تر باشد، تمام کردن آن نیز طولانی ‌تر است و‌ در نتیجه شما کم‌تر غذا می خورید و مغز سریع تر فرمان سیر شدن را می دهد.

آرام غذا خوردن و جویدن با دقت، باعث می‌ شود که از اضافه وزن جلوگیری گردد و اشتهای خود را کنترل کنید، سوخت و ساز را سریع می‌ کند، از پرخوری جلوگیری کرده و باعث افزایش سرعت جریان خون در شکم خواهد شد.

عملکرد بهتر بدن
جویدن باعث افزایش قدرت حافظه و توانایی ذهنی می شود؛ جریان خون را بالا می برد، اکسیژن رسانی به مغز را افزایش می دهد و وضعیت ذهنی بهتری را احساس می کنید.

افرادی که خوب غذا را می‌ جوند، توجه و هوشیاری بیشتری دارند، راحت ‌تر مشکلات و مسائل را حل می‌ کنند، اطلاعات را بهتر دریافت کرده و بهتر تصمیم می گیرند؛ اما افرادی که غذا را خوب نمی جوند، با یادگیری کلمات مشکل دارند و در حافظه و یادگیری آن ها اختلال یا کُندی وجود دارد.

  این موارد باعث اختلال در خواب شما می شوند

مشکلات گوارشی
اگر غذا را خیلی تند بجوید و ببلعید، سیستم گوارش نامتعادل می‌ شود و نمی‌ تواند غذا را به طور متعادل خُرد کند و بشکند و همین باعث رفلاکس اسید، انقباضات شکم و نفخ می شود.

اگر غذا را خیلی دیر یا خیلی زود بجوید، مشکلات گوارشی زیادتر خواهند شد.

توصیه ما این است که در کنار خوب جویدن غذا، ۳۰ دقیقه قبل و بعد از غذا آب بنوشید. دقیقاً بعد از وعده غذایی قهوه ننوشید؛ میوه و شیرینی جات هم بعد از وعده غذایی نخورید تا گوارش تان نیز بهبود پیدا کند.

مکانیزم مبارزه با استرس
جویدن یک راه عالی برای کاهش هورمون استرس است و یک رفتار مبارزه با استرس محسوب می‌ شود. وقتی که شما استرس دارید و غذا را می جوید، ریلکس می شوید و استخوان های قوی تری نیز خواهید داشت.

اگر یک خانم باردار استرس داشته باشد، کودکش بیشتر در معرض افسردگی در دوران بزرگسالی قرار می گیرد، پس می‌ توانید حتی با جویدن چیزی مانند آدامس هم با استرس مبارزه کنید که قطعاً کمک کننده خواهد بود‌.

جذب بهتر مواد مغذی
اعضای بدن مانند کبد و معده مواد مغذی را دریافت می کنند؛ اما تنها اندام‌ هایی نیستند که باعث جذب مواد مغذی می شوند. همه چیز از داخل دهان شروع می شود و به حرکت جویدن بستگی دارد.

این اتفاق جادویی زمانی رخ می دهد که غذا با بزاق ترکیب شده و جریان غذای جویده شده با بزاق باعث می‌ شود که مواد غذایی بهتر جذب شود؛ بنابراین ذهن ما اطلاعات را راحت ‌تر دریافت می‌ کند.

  آیا سر و صدا، خطر ابتلا به وزوز گوش و سایر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد؟

تمرکز بهتر
جویدن آدامس می تواند راهی برای تمرکز بهتر و افزایش توجه در محل کار باشد. علت هم این است که انتقال اکسیژن به بخش های مختلف مغز با جویدن افزایش پیدا می کند.

بهبود تکلم در کودکان
وقتی که کودکان شروع به غذا خوردن می کنند؛ حرکت زبان آن ها راحت تر انجام می شود و راحت تر می توانند صحبت کنند و کلمات را به زبان بیاورند. قسمت فک آن ها نیز پیشرفته‌تر عمل می‌ کند‌؛ زبان و لبِ آن ها نیز ماهیچه قوی تری خواهد داشت که همه این موارد؛ در تکلم خوب مؤثر است.

اگر دیرتر از زمانی که باید؛ به آن ها غذای جامد بدهید، ممکن است در قدرت تکلم آن ها مشکل ایجاد شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان