• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • نقش این گیاه قاتل بر جوان شدن پوست!

نقش این گیاه قاتل بر جوان شدن پوست!

پیام جوان: اگر در حال پیاده روی هستید، بهتر است از علف های هرز کاکلبور دور شوید. در حالی که گیاهان سبز ساقه ای با ساقه سیخ دار به ظاهر کنجکاوی را در رهگذران بر می انگیزد، اما باید توجه داشت که این گیاه مضر قاتل است.

به گزارش فرتاک، در سال ۲۰۰۷ تعداد ۷۶ روستایی در شمال شرقی بنگلادش پس از مصرف نهال این گیاه بیمار شدند و یک چهارم آنها جان باختند. سم موجود در نهال ها و فرزها که اغلب به آن میوه و دانه های آنها نیز می گویند، دارای کربوکسی تراکتیلوزید است که می تواند باعث تهوع، تپش قلب، خواب آلودگی، توهم و اختلال در عملکرد چند عضوی شده و منجر به مرگ می شود.

این گیاه همچنین می تواند باعث نارسایی حاد کبد در خوک، گاو، گوسفند، طیور، اسب و سایر نشخوارکنندگان شود.

با این حال، این گیاه کشنده به دلیل مجموعه ای از مزایای سلامتی بالقوه مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است. محققان برای خواص مبارزه با سرطان و درمان آرتریت این گیاه را مورد مطالعه قرار داده بودند و توانستند ترکیباتی با پتانسیل ضد پیری و التیام زخم را کشف کنند.

تحقیقات جدید نشان داده است که میوه گیاه کاکلبور که با نام علمی Xanthium strumarium شناخته می شود دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که می تواند توسط انسان به عنوان یک محافظ موثر پوست استفاده شود.

تحقیقات انجام شده در دانشگاه میونگجی در کره جنوبی به تفصیل چگونگی انجام آزمایشات بالینی بر روی بافت ها و سلول ها، ترکیبات استخراج شده از فرز را کاهش آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش، تسریع بهبود زخم و تحریک تولید کلاژن نشان داد.

  تاثیر بیماری کووید-۱۹ در افزایش ابتلای افراد به فشار خون بالا

در این رابطه، اونسو سانگ (Eunsu Song) پژوهشگر این مطالعات از دانشگاه میونگجی گفت: ما دریافتیم که میوه کاکلبور پتانسیل محافظت از پوست و کمک به افزایش تولید کلاژن را دارد. از این نظر، می تواند یک ماده جذاب برای تولید کرم ها یا سایر مواد آرایشی باشد. اگر با سایر ترکیبات موثر مانند هیالورونیک اسید یا رتینوئیک اسید مخلوط شود، احتمالاً اثر هم افزایی زیادی برای مقابله در برابر پیری نشان خواهد داد.

او می افزاید: این گیاه هزاران سال است که در طب گیاهی سنتی چینی مورد استفاده قرار می گیرد و از سردرد گرفته تا عفونت های قارچی را درمان می کند. از آن زمان دانشمندان حدود ۱۷۰ ترکیب آن را برای استفاده در تحقیقات پزشکی شناسایی کردند.

تکثیر گیاه کاکلبور (Cocklebur)، سختی و سرعت رشد آن می تواند منبع اقتصادی و پایداری برای توسعه مراقبت از پوست آرایشی و دارویی باشد. با این حال، محققان هشدار می دهند که نتایج آنها مقدماتی است و مطالعات بیشتری برای ارزیابی ایمنی مورد نیاز است.

سانگ در پایان می ‌گوید: میوه کاکلبور در پوسته‌ های خود یک ماده سمی به نام کربوکسی تراکتیلوزید دارد که می ‌تواند به کبد آسیب برساند. کوکلبور با افزایش سنتز کلاژن پتانسیل خود را به عنوان یک عامل آرایشی نشان داد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان