دلایل کاهش سطح هوشیاری

پیام جوان: روزانه تعداد زیادی از بیماران با کاهش سطح هوشیاری توسط همراهان یا اورژانس پیش بیمارستانی (۱۱۵) به مراکز اورژانس بیمارستانی انتقال داده می‌شوند که به‌رغم استفاده از اصطلاح کلی کاهش سطح هوشیاری برای همه آنها علل متفاوت و متعددی منجر به ایجاد این وضعیت بالینی در آنها شده است.

به گزارش فرتاک، از یک افت قند خون براثر مصرف زیادتر از حد انسولین در یک بیمار دیابتی تا سکته‌های مغزی و ایست قلبی تنفسی هم درنهایت با افت سطح هوشیاری به اورژانس ارجاع می‌شوند و هنر پزشکان اورژانس تشخیص به‌موقع و سریع علل برگشت پذیر این کاهش سطح هوشیاری و در مان بیماران قبل از به جا گذاشتن عوارض شدید مغزی است.

سوءمصرف مواد مخدر به صورت خوراکی یا تدخینی ( با دود کردن ) هم یکی از علل کاهش سطح هوشیاری محسوب می‌شود و در صورتی که اطرافیان دیر متوجه این وضعیت بیمار شوند وانتقال بیمار به مراکز اورژانس با تاخیر همراه باشد عدم اکسیژن رسانی به بافت‌های حساس بدن نظیر قلب و مغز موجب مرگ بیمار می‌شود.

در بیمارانی که کاهش سطح هوشیاری با کاهش قدرت یکطرفه اندام‌ها همراه است به‌گونه‌ای که بیمار با تحریک کلامی یا پوستی فقط اندام‌های یک‌طرف را حرکت می‌دهد احتمالا سکته مغزی علت کاهش سطح هوشیاری بیمار است.

در مواردی ممکن است علت افت هوشیاری بیمار از همان ابتدا حتی توسط همراهان مشخص شود مثلا بیماری که بر اثر احتراق نا مناسب مواد سوختی، دچار مسمومیت با گاز منوکسید کربن شده است و در مواردی نیز تشخیص علت افت هوشیاری آزمایش‌های تکمیلی ویژه‌ لازم دارد مثلا در مسمومیت با مواد ناشناخته‌ای که بیمار خواسته یا ناخواسته مصرف کرده است.

  نکاتی درباره چگونگی بهبود ریزش مو ‌پس از کاهش وزن شدید

در بیمارانی که به علت ضربه ناشی از تصادف یا سقوط و… دچار کاهش سطح هوشیاری می‌شوند، احتمال خونریزی و صدمات مغزی مطرح است در این‌گونه موارد انتقال مصدوم با احتیاط و توسط افراد آموزش دیده برای پیشگیری از آسیب‌های نخاعی ضروری است.

خوراندن مواد غذایی به بیماران کاهش سطح هوشیاری شدید توسط اطرافیان جهت کسب انرژی فقط منجر به بدتر شدن وضعیت بیمار و انسداد راه تنفسی وی می‌شود و باید جدا از این‌کار پرهیز کرد و بیمار را در اسرع وقت به مرکز درمانی انتقال داد.

در مواردی که احتمال مصرف مواد یا داروهایی قبل از ایجاد کاهش سطح هوشیاری بیمار مطرح است حتما جعبه یا بقایای مواد مورد استفاده را به همراه بیاورید و این‌گونه داروها را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان