• Home
  • >
  • تکنولوژی
  • >
  • شرکت‌های متا و توییتر اکنون مدل خدمات پولی را دنبال می‌کنند! علت آن چیست؟

شرکت‌های متا و توییتر اکنون مدل خدمات پولی را دنبال می‌کنند! علت آن چیست؟

پیام جوان: شرکت‌های شبکه اجتماعی متا و توییتر اکنون رسما مدل خدمات پولی را دنبال می‌کنند.

شرایط دشوار، نیازمند اقدامات خاص خود است که شاید توضیح دهد چرا متا، به تازگی ایده درآمدزایی از کاربران را به اجرا گذاشته است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا یکشنبه هفته جاری، سرویس اشتراکی جدید “متا وریفاید” را رونمایی کرد که برای وب ۱۱.۹۹ دلار و برای کاربران iOS و اندروید، ۱۴.۹۹ دلار در ماه هزینه دارد. تحت این سرویس، کاربران فیس‌بوک و اینستاگرام به تیک آبی احراز هویت و امنیت بیشتر دسترسی خواهند شد و امکان مشاهده پست‌ها و دسترسی آنها به مخاطبان در این پلتفرم‌ها، تقویت می‌شود.

متا اعلام کرده است در حساب‌هایی که پیش از این احراز هویت شده اند، تغییری ایجاد نخواهد شد و این سرویس، به طور عمده تولیدکنندگان محتوا را هدف می‌گیرد که به دنبال رشد شمار مخاطبانشان هستند. این سرویس در ابتدا در استرالیا و نیوزیلند راه اندازی می‌شود و به تدریج به کشورهای دیگر توسعه پیدا می‌کند. توییتر تحت مالکیت ایلان ماسک، اقدام مشابهی را انجام داده است.

به نظر می‌رسد که فیس‌بوک و اینستاگرام با این سرویس اشتراکی، حساب‌های کاربری را تقویت خواهند کرد که حاضر شده‌اند پول خرج کنند. در این صورت، این شبکه‌های اجتماعی که به میدان‌های شهر دیجیتالی تبدیل شده اند، وضعیت کاملا متفاوتی پیدا خواهند کرد.

این نوع خدمات پولی جدید ئر سیلیکون‌ولی، این ریسک را به وجود می‌آورد که مزیت‌های مهمی مانند آزادی بیان، دسترسی جهانی و در معرض دید بودن، در اختیار عده معدودی قرار بگیرد زیرا زاکربرگ و ایلان ماسک می‌خواهند که سودشان را افزایش دهند.

  علت پیروی کردن از قوانین چین توسط Apple

نزول دلارهای درآمد دیجیتالی
فیس‌بوک و توییتر با فروپاشی درآمد تبلیغاتی که بیش از ۹۰ درصد منبع درآمد این شرکتها بوده است، دست و پنجه نرم می‌کنند زیرا تبلیغات کنندگان به دلیل ترس از رکود اقتصادی، هزینه را کاهش داده‌اند.

در قضیه متا، تغییراتی که اپل در آوریل سال ۲۰۲۱ در سیاست حریم خصوصی داد، به عنوان یک عامل مهم در ضعف کسب و کار تبلیغات این شرکت، عنوان شده است. متا فوریه سال گذشته اعلام کرده بود این تغییرات بیش از ۱۰ میلیارد دلار به درآمد تبلیغاتی این شرکت در سال ۲۰۲۲ ضربه می‌زند.

در این بین، وب سایت پلتفرمز در ژانویه گزارش کرد: درآمد توییتر بر مبنای سال به سال، ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است زیرا بسیاری از تبلیغات کنندگان پس از خرید این پلتفرم توسط ایلان ماسک و اغتشاش و بی‌نظمی مشاهده شده در چند ماه نخست پس از خصوصی شدن آن، از هزینه برای تبلیغات خودداری کرده اند.

زمان راه اندازی سرویس‌های اشتراکی متا و توییتر، تصادفی نیستند. هر دو شبکه اجتماعی درست وقتی این سرویس‌ها را معرفی کرده‌اند که درآمد تبلیغات دیجیتالی آنها افت شدید پیدا کرده است.

متا می‌گوید سرویس اشتراک جدید بیشتر برای تولیدکنندگان محتواست اما این ادعا، چندان صادقانه به نظر نمی‌رسد زیرا هر کسی که در این سرویس فعالیت دارد در واقع یک تولیدکننده محتوا به شمار می‌رود. پست کردن و دنبال کردن محتوا در فیس‌بوک و توییتر، به تعامل کمک کرده و به نوبه خود، تبلیغات هدفمند را بهبود بخشیده و به درآمد متا کمک می‌کند.

پول برای هیچ؟
قابلیت احراز هویت برای شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک و توییتر که با معضلی به نام اطلاعات نادرست و حساب‌های جعلی روبرو بوده‌اند، حائز اهمیت بوده است و تضمین می‌کند که افراد، همانی هستند که می‌گویند.

  خرید توییتر توسط ایلان ماسک

با معرفی مدل اشتراکی برای مبارزه با مسائلی که مدت‌های مدیدی این پلتفرم‌ها را درگیر کرده است، زاکربرگ و ماسک با ریسک حذف شدن کاربران مشروعی که در بحبوحه بحران تورم، قادر به پرداخت پول نیستند، مواجه خواهند شد.

راب لترن، مدیر ارشد سابق مدیریت محصول فیس‌بوک در پستی در لینکدین استدلال کرده است که دلایل زیادی برای راه اندازی خدمات پولی نظیر این، وجود دارد زیرا احراز هویت هزینه دارد و ۱۰۰ درصد دقیق نیست.

این گفته ممکن است درست باشد. سیستم‌های احراز هویت، مشکلات خاص خود را دارند و کاربرانی که به دنبال احراز هویت هستند، اغلب از سوی سیستمی رد می‌شوند که به نظر می رسد فاقد انسجام است و درباره این که چه کسی باید احراز شود و چه کسی احراز نشود، تصمیمات خودسرانه می‌گیرد.

جک دورسی، مدیرعامل سابق توییتر اذعان کرده که سیستم احراز هویت از سال ۲۰۱۷ معیوب بود و روشن شده است که احراز هویت به جای تائید هویت، به عنوان نوعی تائید یا نشانه اهمیت تفسیر شده است.

اما هزینه رفع مشکل احراز هویت، با توجه به نقش اصلی آنها که خدمات‌رسانی به کاربران است، باید توسط خود پلتفرم‌ها انجام شود. دریافت پول، نشان دهنده سوءبرداشتی است که زاکربرگ از فیس‌بوک و کاربرانش دارد. فیس‌بوک مسئول بررسی این است که چه کسانی به این پلتفرم دسترسی پیدا می‌کنند نه خود کاربران.

تنها ۰.۲ درصد کاربران در آمریکا برای سرویس اشتراک پولی “توییتر بلو” تا پایان ژانویه، عضو شدند که نشان می‌دهد کاربران در آنچه از آنها خواسته شده است بابتش پول پرداخت کنند، ارزش چندانی نمی‌بینند.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، متا ممکن است بگوید با این سرویس اشتراکی، به کاربرانش خدمات رسانی کرده است اما اگر با استقبال ضعیف مشابه واکنش به “توییتر بلو” روبرو شود، جای تعجب ندارد. در واقع، متا باید پاسخگوی نیازهای مالی خود باشد.

  تا ۲۰۲۴ میلادی شارژرهای موبایل اتحادیه اروپا یکسان می‌شوند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان