• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • جنگجویان طالبان پس از به دست گرفتن کنترل استان غزنی در افغانستان، ۹ مرد از قوم هَزاره را قتل عام کردند

جنگجویان طالبان پس از به دست گرفتن کنترل استان غزنی در افغانستان، ۹ مرد از قوم هَزاره را قتل عام کردند

پیام جوان: عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای شورای امنیت سازمان ملل را خطاب قرار داده و خبر داد که جنگجویان طالبان پس از به دست گرفتن کنترل استان غزنی در افغانستان، ۹ مرد از قوم هَزاره را قتل عام کرده‌اند.

بر اساس گزارشی که عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه، ۲۸ مرداد، منتشر کرد، کارشناسان این سازمان در گفت‌‌وگو با شاهدان محلی تایید کرده‌اند که این کشتار از تاریخ ۱۳ تا ۱۵ تیر امسال در روستای موندرخت، واقع در ولسوالی ملستان رخ داده است.

این شاهدان همچنین گفته‌اند که شش نفر از این مردان بر اثر اصابت گلوله و سه نفر دیگر نیز تحت شکنجه جان باخته‌اند. از جمله یک مرد که با شال خود خفه و ماهیچه‌های بازوی او نیز بریده شده بود.

در ادامه گزارش عفو بین‌الملل آمده که این قتل‌های وحشیانه تنها بخش کوچکی از کشتار طالبان در ماه‌های اخیر در افغانستان است و این گروه با قطع خدمات تلفن همراه، کنترل شدیدی بر انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی دارد که از اقدامات آن‌ها گرفته می‌شود.

خبرهای این‌گونه در حالی چند روزی است از افغانستان به گوش می‌رسد که سخنگوی طالبان در نخستین نشست خبری خود در مورد احترام به حقوق زنان و اقلیت‌ها وعده‌هایی داد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در هفته جاری در بخشی از سخنان خود گفت که گروه او به دنبال انتقام‌گیری نیست و افرادی که با نهادهای خارجی کار کرده‌اند «نباید هراسی داشته باشند.»

ذبیح‌الله مجاهد همچنین قول داد که «رسانه‌ها مستقل و فعال خواهند ماند» و افزود که از حق و حقوق خبرنگاران نیز حفاظت خواهد شد، اما «در چارچوب شریعت اسلامی».

  رسانه‌ها، خبر از دیدار ویلیام برنز با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی رهبری طالبان می‌دهند

با این حال روز جمعه گزارش‌هایی نیز از جست‌وجوی خانه به خانه طالبان برای یافتن روزنامه‌نگاران و سیاستمداران منتشر شد.

در ادامه گزارش عفو بین‌الملل در روز پنج‌شنبه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته شده تا با صدور «قطعنامه‌ای اضطراری» طالبان را وادار کند تا به قوانین بین‌المللی حقوق بشر احترام بگذارند و امنیت همه افغان‌ها را بدون توجه به پیشینه قومی و اعتقادات مذهبی آن‌ها تضمین کنند.

این سازمان همچنین راه‌اندازی یک مکانیسم تحقیق قوی از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را با هدف مستندسازی، جمع‌آوری و حفظ شواهد جنایات جاری و نقض حقوق بشر در سراسر افغانستان و جلوگیری از مصونیت جنایتکاران «حیاتی» دانسته است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در فروردین سال جاری اعلام کرد که با خروج تدریجی نیروهای نظامی این کشور قصد دارد به طولانی‌ترین جنگ در تاریخ این کشورپایان ‌دهد.

با آغاز خروج نیروهای خارجی به‌ویژه نظامیان آمریکایی از افغانستان در ماه‌های گذشته نیروهای طالبان پیشروی خود را در این کشور آغاز کردند و با تصرف شهرهای مختلف و در نهایت تصرف کابل در ۲۴ مرداد قدرت را در این کشور به دست گرفتند.

گروه طالبان شمار زیادی از موارد اعدام، سنگسار و تازیانه زدن به شهروندان، به‌ویژه زنان، را در پیشینه خود دارد که پیش از این اعتراض‌های جهانی را برانگیخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان