• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • ارتباط بین زایمان زودرس با ضریب هوشی پایین‌تر در کودکان

ارتباط بین زایمان زودرس با ضریب هوشی پایین‌تر در کودکان

پیام جوان: به گفته محققان، نوزادانی که نارس به دنیا می‌آیند ممکن است در دوران نوجوانی نمرات مدرسه ضعیف‌تری نسبت به همسالان خود داشته باشند.

به نقل از هلث دی نیوز، محققان دریافتند نوزادانی که قبل از هفته ۳۴ بارداری به دنیا می‌آیند، در مقایسه با کودکانی که در هفته ۴۰ به دنیا می‌آیند، در آزمون‌های ریاضی و زبان در دوران نوجوانی نمرات کمتری داشتند.

«آندرس هاسبی»، محقق اپیدمیولوژی در مؤسسه سرم استاتنس در کپنهاگ دانمارک، می‌گوید: «این مطالعه تفاوت معنی داری را در عملکرد مغزی در نوزادان متولد شده بین ۳۴ تا ۳۹ هفتگی و نوزادان متولد شده در هفته ۴۰ در دوران نوجوانی پیدا نکرد.»

برای این مطالعه، محققان بر روی حدود ۷۹۳۰۰۰ کودک زودهنگام متولد شده در دانمارک بین سال‌های ۱۹۸۶ و ۲۰۰۳ که حداقل یک خواهر یا برادر داشتند که به موقع و کامل متولد شده بود، تمرکز کردند.

تیم تحقیق نتایج امتحانات را در سنین ۱۵ تا ۱۶ سالگی در نظر گرفتند. آنها به طور جداگانه، نتایج تست‌های هوشی را که توسط بیش از ۲۲۷۰۰۰ برادر در حدود سن ۱۸ سالگی در دوران سربازی اجباری انجام شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.

نویسندگان مطالعه سایر عوامل بالقوه تأثیرگذار مانند جنسیت، وزن هنگام تولد، سن والدین و سطح تحصیلات در بدو تولد و تعداد خواهر و برادرهای بزرگ‌تر را در نظر گرفتند.

از حدود ۶ درصد کودکانی که قبل از ۳۷ هفتگی به دنیا آمده بودند، تنها آنهایی که قبل از ۳۴ هفتگی متولد شده بودند، به طور قابل توجهی کمتر از میانگین نمرات ریاضی نسبت به کودکان متولد شده در ۴۰ هفتگی داشتند. محققان گزارش دادند که نمرات به تدریج با افزایش مدت زمان نارسی کاهش یافت.

  کدام مواد غذایی را نمی‌توان فریز کرد؟

محققان دریافتند برای زبان نوشتاری، تنها کودکانی که در کمتر از هفته ۲۷ بارداری متولد شده بودند، نمره قابل توجه پایین‌تر از میانگین داشتند.

آنهایی که بعد از ۳۴ هفته بارداری به دنیا آمده بودند در مقایسه با متولدین ۴۰ هفته بارداری، کمتر از یک امتیاز در ضریب هوشی (IQ) کاهش داشتند. افرادی که بین هفته‌های ۳۲ تا ۳۳ متولد شده بودند، ۲.۴ امتیاز کاهش ضریب هوشی داشتند. تولد در هفته ۲۸ تا ۳۱ به معنای کاهش ۳.۸ امتیازی و قبل از ۲۷ هفتگی به معنای کاهش ۴.۲ امتیازی بود.

هر ساله حدود ۱۵ میلیون نوزاد قبل از هفته ۳۷ بارداری در سراسر جهان متولد می‌شوند. تیم مطالعه خاطرنشان کرد: هفته‌های پایانی بارداری برای رشد مغز جنین مهم است.

یافته‌ها بر نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد اینکه چگونه می‌توان از این پیامدهای نامطلوب جلوگیری کرد، تأکید می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان