• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • پیش بینی قیمت دلار با نگاهی به بازار ارز ایران

پیش بینی قیمت دلار با نگاهی به بازار ارز ایران

پیام جوان: به گزارش اقتصادنیوز، قیمت دلار در نیمه اول معاملات نقدی روز گذشته نزولی بود اما در نیمه دوم روز نرخ دلار در مقایسه با روز سه شنبه رنج شد. بررسی ها نشان می دهد که عصر دیروز کمتر کسی حاضر بود در موقعیت فروش قرار بگیرد و از اسکناس آمریکایی خود دل بکند.

از نگاه فعالان بازار عامل رشد قیمت دلار در نیمه دوم روز خلف وعده در فروش سهمیه ۵۰۰۰ یورو بود. به گفته معامله گران قرار بود از روز سه شنبه هفته جاری مردم تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن از صرافی‌ها ارز به نرخ بازار متشکل ارزی بخرند. این سهمیه سالانه یکبار است اما شنیده ها از هسته مرکزی بازار نشان می دهد مردم همچنان در خرید سهمیه ای با مشکل روبرو شدند.

یکسری از معامله‌گران شایعه کرده بودند که صرافی‌ها برای فروش ارز سهمیه‌ای جا زده‌اند؛ هرکدام هم به یک بهانه‌ای؛ یکی گفته سامانه قطع است، یکی گفته دلار نداریم یورو داریم، یکی هم گفته اینترنت قطع شده است و دسترسی نداریم. خلاصه هرکسی به یک دلیل عرضه نکرده است.

نکته بعدی اطلاعیه‌ای بود که یکسری از صرافی‌ها به در و دیوار زده بودند و در آن به متقاضیان ارز سهمیه‌ای هشدار می‌دادند که اطلاعات آن‌ها به سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان امور مالیاتی منعکس می‌شود. همین اطلاعیه موجب شد متقاضیان به جای خرید از صراف، به سمت بازار روانه شوند. این دلیل دوم البته از جنس شایعه است، چون مشاهدات نشان می‌داد یک صرافی سمت صادقیه تهران، یوروی سهمیه‌ای را با قیمت ۴۲ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه کرده است و بیش از ۲۰۰ نفر جلوی آن صف بستند. وقتی هم از یکسری از آن‌ها سوال می‌شد «نگران قطع یارانه نیستی؟» پاسخ می‌دادند با توجه به قیمت‌های چهارشنبه، شکاف حدود ۲۰ میلیون تومان است، درحالیکه ارزش یارانه هر فرد نزدیک به ۴ میلیون است، اما سود خرید یورو، یارانه ۵ سال را پوشش می‌دهد.

  افشای اختلاس‌های کلان در ایران، واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخت

بررسی های به عمل آمده از هسته مرکزی بازار نشان می دهد روز گذشته عده ای از بازیگران ارزی رکب خوردند. برخی از معامله گران در انتهای روز سه شنبه با احتمال افت بیشتر قیمت دلار در موقعیت فروش قرار گرفتند ولی روز چهارشنبه قیمت اسکناس آمریکایی در تهران رنج شد و این دسته از معامله گران زیان کردند.

با این حال عده ای دیگر باور دارند در صورتی که نرخ دلار در هرات و سلیمانیه و از سوی دیگر نرخ حواله درهم مسیر رشد را دنبال کنند این امر ممکن موجب افزایش قیمت دلار در روز جاری شود.

عده ای از معامله گران به قطعنامه جدید آمریکا علیه ایران اشاره می کردند. در خبرها آمده اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۲۰ رأی موافق و ۱ رأی مخالف، قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب کردند. برخی از معامله گران باور دارند صدور قطعنامه در واقع نشان دهنده تداوم سطح تنش ها بین غرب و ایران است و این امر ممکن است سطح انتظارات برای اسکناس آمریکایی در تهران را بالا ببرد و نرخ دلار صعودی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان