• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • نشانه‌های پروژسترون بالا در زنان

نشانه‌های پروژسترون بالا در زنان

پیام جوان: پروژسترون در زنان مسئولیت تنظیم کردن سیکل‌های قاعدگی را بر عهده دارد.

به گزارش فرتاک، پروژسترون در زنان مسئولیت تنظیم کردن سیکل‌های قاعدگی را بر عهده دارد. همچنین پروژسترون اغلب در تولید داروهای ضدبارداری استفاده می‌شود، زیرا در پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته بسیار موثر است. اما آیا پروژسترون بالا می‌تواند خطرناک باشد؟ در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم.
پروژسترون اهداف مختلفی را در بدن زنان دنبال می‌کند که یکی از آنها خنثی کردن اثرات استروژن در مناطق مختلف بدن است. پروژسترون به‌عنوان یک خنثی‌کنندۀ اثرات سرطانی استروژن در ناحیۀ درون زهدان (endometrium) کاملا شناخته شده است. همچنین از هورمون پروژسترون در روش درمان جایگزین کردن هورمون یا HRT استفاده می‌شود.

دلایل پروژسترون بالا
دلایلی مختلفی می‌توانند در تولید زیاد پروژسترون در بدن نقش داشته باشند. در زنانی که باردار هستند این هورمون افزایش پیدا می‌کند و همچنین سطوح بالای پروژسترون در زنانی که چند فرزند به دنیا می‌آورند (دوقلو یا سه‌قلو) مشاهده می‌شود. به طور معمول با پایان دوران بارداری، پروژسترون نیز کاهش پیدا می‌کند و قاعدگی دوباره شروع می‌شود. پروژسترون بالا همچنین می‌تواند ناشی از حاملگی مولار، کیست‌های تخمدان و برخی سرطان‌های تخمدان باشد.

علائم پروژسترون بالا

نشانه‌های آشکار
معمولا نشانه‌هایی وجود دارند که خبر از پروژسترون بالا می‌دهند. یکی از اولین نشانه‌ها ضعف عضلانی است و زنان همچنین ممکن است بدون دلیل احساس خستگی و بی‌حالی داشته باشند. بالا بودن بیش از حد معمولی دمای بدن و خشکی واژن نیز از دیگر نشانه‌های پروژسترون بالا هستند.

علائم شایع
علائم شایع مختلفی وجود دارند که می‌توانند به پزشک برای تشخیص عدم تعادل هورمون‌ها کمک کنند.

  اثر بخشی دارچین برای کاهش روند پیشرفت بیماری پارکینسون

حساسیت پستان‌ها

تغییرات خلقی مکرر

اضطراب

احساس افسردگی

نفخ

کاهش میل جنسی

علائم نادر
این علائم پروژسترون بالا کمتر در زنان دیده می‌شوند، اما باید با آنها آشنا باشید، زیرا این علائم می‌توانند مربوط به مشکلات پزشکی دیگری هم باشند.

چربی پوست و بروز آکنه

افزایش وزن

احساس گرمای ناگهانی

عفونت‌های مجاری ادراری

عدم توانایی در نگه داشتن ادرار

بروز سردرد

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان