علت دوبار پریودی در یک ماه!

پیام جوان: به گزارش فرتاک، عادت ماهیانه به طور معمول یکبار در ماه اتفاق می افتد اما اگر این اتفاق ۲ بار در هفته پیش بیاید غیر طبیعی بوده و باید به دنبال علت آن باشید. اگر این این مساله به صورت مداوم نباید و تنها یم یا ۲ بار در سال اتفاق بیافتد مساله نگران کننده ای نیست اما برای اطمینان می‌توایند با پزشک مشورت کنید. در صورت تکرار زیاد این موضوع بهتر است به پزشک مراجعه و علت را جستجو کنید. در این مطلب به بررسی دلایل ۲ بار پریود شدن در ماه می پردازیم.

علائم دوبار پریود شدن در ماه
اگر در زمانی غیر اززمان پریودی، خونریزی مشاهده کردید نشانه پریودی دوم در ماه است. در این حالت باید ببینید خونریزی به صورت لکه بینی است یا پریودی. اگر خونریزی به صورت پریودی باشد باید هر چند ساعت نوار بهداشتی را عوض کنید. خون در این حالت به رنگ قرمز روشن است. اگر خونریزی به صورت لکه بینی باشد مقدار آن بسیار کم است به طوری که نیازی به استفاده از نواربهداشتی نیست اما برای جلوگیری از کثیف شدن لباس می توانید از نواربهداشتی استفاده کنید. در این حالت خون به رنگ قهوه ای یا قرمز تیره است.

در بیشتر موارد خانم های باردار در سه ماهه اول بارداری لکه مشاهده می کنند.

عادت ماهیانه دو بار در ماه به چه علت است؟
علل متداول آن می‌تواند خونریزی غیرمنتظره، مشکلات تیروئید و نوسانات هورمونی باشد. اینها هیچکدام نمی‌تواند مشکلی خطرناک قلمداد شود مگراینکه جدی و شدید باشند. عوامل دیگری مثل گر گرفتگی و نفخ هم می‌تواند با آن در ارتباط باشد. عادت‌ ماهیانه دو بار در ماه در زنانی که از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند، مخصوصاً در سه ماهه اول، نیز متداول است که به مرور زمان برطرف می‌شود.

  تاثیر ورزش همراه با کاهش وزن برای پیشگیری از ابتلا به دیابت

اگر چرخه پریودی شما به صورت ناگهانی کوتاه تر شد به یکی از دلایل زیر است:

پرکاری تیروئید

شروع یائسگی

بلوغ

استرس

کاهش وزن شدید یا افزایش وزن شدید

قرص های ضدبارداری

بیماری

فیبروئیدهای رحمی یا کیست‌های رحمی

در برخی موارد برخی مشکلات مانند سقط جنین با پریودی اشتباه گرفته می شود. خونریزی پس از سقط جنین شدید می باشد بنابراین اگر فکر می کنید باردار هستید و خونریزی شدید مشاهده می کنید به پزشک اطلاع دهید.

لکه بینی در بارداری طبیعی است. اما هر گونه خونریزی که در طول بارداری مشاهده کردید به پزشک اطلاع دهید.

بیماری های مقاربتی نیز باعث ترشحات و خونریزی می شوند.

فاکتورهای خطرناک در خصوص دوبار پریود شدن در ماه
اگر سابقه خانوادگی در زمینه کیست، فیبروئید یا یائسگی زودهنگام دارید، احتمال دوبار پریود شدن در ماه برای شما بیشتر است. اگر موارد زیر را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید:

درد لگن که بعد از دو روز از بین نرود

پریودی شدید

لکه بینی یا خونریزی بین پریودی که با پریودی دوم اشتباه گرفته شود.

تکرر ادرار

درد در هنگام نزدیکی جنسی

گرفتگی عضلانی شدیدتر از حالت نرمال پیش از پریودی

لخته های تیره در هنگام پریودی

عوارض دوبار پریود شدن در ماه

تغییر در چرخه مانند دوبار پریود شدن در ماه نشانه مشکل یا بیماری است. در این حالت به پزشک مراجعه کنید. خونریزی زیاد باعث کم خونی و کمبود آهن در خون می شود. پزشک مقدار آهن خون را بررسی می کند و با انجام سایر آزمایشات، دلیل خونریزی غیرطبیعی را تعیین می کند.

خونریزی طبیعی بین دو عادت‌ماهیانه چیست؟
خونریزی طبیعی بین دو عادت‌ ماهیانه بسیار سبک است و نواربهداشتی نباید مثل زمان طبیعی خونریزی عادت‌ ماهاینه پُر شود. برای بعضی زمان فقط چند قطره خون بعد از دستشویی رفتن دیده می‌شود. اما اگر خونریزی شما مثل زمان طبیعی عادت‌ ماهیانه‌تان سنگین است، حتماً باید به پزشکتان مراجعه کنید.

  خواص فوق العاده گردو برای سلامتی و کاهش وزن

نکته:
اگر قصد بچه‌دار شدن دارید، خونریزی غیرمنتظره (خونریزی بین دو عادت‌ ماهیانه) می‌تواند نشانه تخمک‌گذاری شما باشد. این پیامی از طرف بدنتان است که بفهمید برای باردار شدن آمادگی دارید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان