• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • این عوامل می توانند بر وزن بدن تاثیرگذار باشند

این عوامل می توانند بر وزن بدن تاثیرگذار باشند

پیام جوان: بسیاری‌ها ممکن است فکر کنند که برای مبارزه با چاقی مفرط باید اراده‌ای بسیار قوی داشته باشید، محققان اما طور دیگری فکر می‌کنند.

به گزارش فرتاک، بنا به تحقیق بی‌بی‌سی و آخرین تحقیقات پزشکی و علمی در اینجا درباره پنج عامل شگفت‌انگیز خواهیم گفت که بر وزن تاثیر می‌گذارد.

میکروب‌های روده
وزن بدن جیلین و جکی که خواهران دوقلو هستند، خیلی از هم متفاوت است، جکی ۴۱ کیلوگرم بیشتر از جیلین وزن دارد.

پروفسور تم اسپکتر از “نهاد تحقیقاتی دوقلوهای بریتانیا” که به مدت ۲۵ سال وزن این دوقلو را زیر نظر داشته به این نتیجه رسیده است که اضافه‌وزن یکی از آنها نسبت به دیگری بستگی به میکروب‌های کوچکی دارد که در داخل روده‌ها زیست می‌کنند.

آزمایش‌های پروفسور اسپکتر نشان داد که بدن جیلین دارای میکروب‌های مختلف و متنوع نسبت به بدن جکی است.

این پژوهشگر نتیجه مشابهی را در آزمایش‌ها و مطالعه ۵۰۰۰ هزار نفر دیگر هم متوجه شده است.

پس نداشتن تنوع میکروب‌ها در روده‌ها به این معنا خواهد بود که ممکن است وزن بیشتری پیدا کنید.

تحقیقات نشان داده که داشتن رژیم غذایی سالم، متنوع و غنی از منابع فیبر باعث به وجود آمدن میکروب‌های متنوع در روده‌ها می‌شود.

برخی منابع خوب فیبر:

غلات صبحانه سبوس‌دار
انواع میوه‌ها از جمله انواع توت و گلابی
سبزیجات از جمله هویج و بروکلی
لوبیا
پالس‌ها (دانه غلات و حبوبات)
آجیل

زمان خوردن غذا
حقیقتی در این گفته قدیمی نهفته است: “صبحانه مثل شاه، ناهار مثل شاهزاده و شام مثل گدا” اما نه به دلیلی که ممکن است شما فکر کنید.

دکتر جیمز براون، متخصص چاقی، می‌گوید که هر چه ما صبحانه را دیرتر بخوریم، احتمال دارد وزن بیشتری بگیرم؛ نه به این دلیل که ما در طول شب کمتر فعال بوده‌ایم بلکه به دلیل ساعت داخلی بدن ما.

  امکان پیش‌بینی دیابت نوع ۱ قبل از بروز علائم آن

به این دلیل افرادی که ساعات کاری نامنظمی دارند و یا هم شبکاری می‌کنند، ممکن است در از دست دادن وزن نیاز به تلاش بیشتری داشته باشند.

در طول شب، بدن ما برای هضم چربی‌ و قند تقلا می‌کند، بنابراین خوردن غذاهایی با کالری بیشتر قبل از ساعت ۱۹:۰۰ به کاهش وزن شما کمک و از انجام وزن بیشتر جلوگیری می‌کند.

متخصصان توصیه می‌کنند برای کاهش وزن هرگز نباید از خوردن صبحانه پرهیز کرد.

به گفته آنان خوردن غذایی با پروتئین بالا، با اندکی چربی و کربوهیدرات، مثل تخم مرغ روی نان سبوسدار کمک می‌کند برای مدت زمان طولانی‌تر در جریان روز احساس سیری کنید.

برای ناهار هم بهتر از غذایی مغذی داشته باشید و برای شام هم غذایی سبک‌تری در نظر بگیرید.

ژن‌ها
چرا برخی‌ها با وجود آن که به طور مداوم ورزش می‌کنند و برنامه‌های رژیم غذایی منظم دارند، اما باز هم نتیجه چشمگیری در کاهش وزن شان نمی‌بینند، در حالی که برخی دیگر با وجودی که هیچ تلاشی نمی‌کنند، وزن کمتری دارند؟

دانشمندان دانشگاه کمبریج به این باور هستند که تفاوت ژن‌هایی که برای ما به میراث می‌رسد از ۴۰ تا ۷۰ درصد روی چگونگی وزن بدن ما تاثیر می‌گذارد.

بعضی ژن‌های مشخص روی اشتهای افراد تاثیر می‌گذارد و همچنین بر ترجیح انواع غذایی که می‌خورند. ژن‌ها همچنین روی سوخت چگونگی سوخت کالری و چربی بدن تاثیرگذار است.

هورمون‌ها
یکی از دلایل موفقیت‌آمیز بودن جراحی کوچک کردن معده این است که این جراحی باعث ایجاد تغییر در هورمون‌ها هم می‌شود.

اشتهای ما وابسته به هورمون‌هایی است که داریم. این جراحی باعث می‌شود هورمون‌هایی که باعث می‌شوند احساس سیری کنیم، بیشتر و هورمون‌هایی که به ما احساس گرسنگی می‌دهند، کمتر شوند.

  این دستگاه برای از بین بردن استرس و اضطراب ساخته شده است

پژوهشگران دانشگاه امپریال کالج لندن هورمون‌هایی را بازآفرینی کرده‌اند که باعث تغییر در اشتها پس از جراحی کوچک کردن معده، می‌شود.

این هورمون‌ها در حال حاضر در مرحله آزمایش است و اگر نتیجه‌بخش و بی‌خطر باشد، ممکن است به شکل تزریق برای افرادی که اضافه‌وزن دارند توصیه شود.

فریب دادن مغز
هوگو هارپر، دانشمند علوم رفتاری، می‌گوید راه‌های مختلفی وجود دارد که به جای حساب کردن کالری، شیوه برخورد ما با خورکی‌ها را عوض کنیم.

مثلا، غذاهایی را که ظاهر وسوسه‌برانگیزی دارند و سالم نیستند در معرض دیدتان قرار ندهید. اگر در آشپزخانه از این غذاها دارید به جای آن کاسه‌ای از میوه بگذارید.

با یک بسته کامل بیسکویت در مقابل تلویزیون ننشینید و به جای آن تعد مشخصی از آن را که می‌خواهید بخورید در بشقابی بگذارید.

دکتر هارپر همچنین رفتارهای تعویضی در غذاهای مورد علاقه را پیشنهاد می‌کند. اینکه به جای نخوردن کامل غذای مورد علاقه ما، تلاش کنیم جایگزین کم‌کالری آن را پیدا کنیم. نوشیدن نوشابه‌های بدون قند و کم کردن پرس غذا هم کمک کننده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان