• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • کمبود این ویتامین باعث بیماری قلبی می شود

کمبود این ویتامین باعث بیماری قلبی می شود

پیام جوان: یافته‌های تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D با دو برابر شدن خطر بیماری قلبی مرتبط است.

به گزارش فرتاک، محققان اینگونه توضیح می‌دهند که پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ویتامین D در پوست تولید شده و در کبد به کلسیفدیول تبدیل و سپس در کلیه به کلسیتریول تبدیل می‌شود. کلسیتریول شکل فعال ویتامین D است که بر سیستم ایمنی، رشد استخوان، تولید هورمون‌هایی آدرنالین، دوپامین و سروتونین تأثیر می‌گذارد.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که کلسیتریول همچنین می‌تواند بر سلامت قلب و عروق از طریق تأثیراتش بر سایر سیستم‌های از جمله سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد. در این تحقیق، به نظر می‌رسد شرکت کنندگان با سطوح پایین ویتامین D، در معرض خطر ابتلا به فشار خون و بیماری قلبی بالاتری بودند.

نتایج پژوهش‌ها نشان داد افرادی که کمترین میزان ویتامین D را دارند، دو برابر بیشتر از افرادی که در محدوده طبیعی هستند، از بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند. بیماری‌هایی قلبی عروقی (CVD) یکی از دلایل اصلی مرگ و میر و ناتوانی است که هر ساله باعث مرگ ۷.۹ میلیون نفر را در سراسر جهان می‌شود. به گفته محققان بیش از یک میلیارد نفر در جهان دارای سطوح پایین ویتامین D هستند.

دانشمندان معتقدند که بهترین آزمایش برای تعیین وضعیت ویتامین D، اندازه گیری غلظت سرمی‌۵-هیدروکسی ویتامین D (۲۵(OH)D) است. برای بررسی ارتباط بین سطوح سرمی‌۲۵(OH)D و خطر بیماری‌های قلبی، تیم تحقیقاتی داده‌هایی بیش از نیم میلیون شرکت ‌کننده را تجزیه و تحلیل کرد. محققان دریافتند که در جایی که سطح سرمی‌۲۵(OH)D حدود ۵۰ نانومول بر لیتر باشد، خطر فشار خون بالا و بیماری قلبی به شدت کاهش می‌یابد.

  زمان مناسب نوشیدن شیر برای جذب بهتر آهن و کلسیم

پروفسور الینا هیپونن (Elina Hyppönen) رهبر این مطالعه در این باره گفت: کمبود شدید این ویتامین نادر است اما در شرایطی که این اتفاق می‌افتد، بسیار مهم است که پیشگیرانه عمل کنید و از اثرات منفی بر قلب اجتناب کنید. او در ادامه افزود: ویتامین D را می‌توان در برخی غذاها یافت اما این مقدار کافی نیست.

پروفسور هیپونن توضیح داد: ما همچنین می‌توانیم ویتامین D را از غذاها از جمله ماهی‌های روغنی، تخم‌ مرغ و غذاها و نوشیدنی‌های غنی ‌شده دریافت کنیم. اگر ویتامین D را از طریق نور خورشید دریافت نکنیم، مواد مغذی و گاهی اوقات مصرف یک مکمل روزانه برای تامین نیازهای این ویتامین کارآمد است.

هیپونن در خاتمه افزود: با توجه به شیوع جهانی این بیماری کشنده، درک ارتباط بین سطوح پایین ویتامین D و بیماری‌هایی قلبی عروقی بسیار مهم است. نتایج شگفت ‌انگیز پژوهش‌های نشان می‌دهد که اگر بتوانیم سطح ویتامین D را در حد استاندارد افزایش دهیم، می‌توانیم بر میزان ابتلا به بیماری‌هایی قلبی نیز تأثیر بگذاریم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان