• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • اظهارات متفاوت مقام‌های جمهوری اسلامی درباره نوع برخورد پکن با تهران

اظهارات متفاوت مقام‌های جمهوری اسلامی درباره نوع برخورد پکن با تهران

پیام جوان: دو مقام جمهوری اسلامی ضمن تاکید بر «خطای» چین در صدور بیانیه‌های اخیر مشترک با کشورهای عربی، اظهارات متفاوتی درباره نوع برخورد پکن با تهران، پس از این بیانیه‌ها مطرح کرده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه گفت که «مقامات ذی‌ربط چین در دیدارهای رسمی فرستاده چین با مسئولان ایران» و همچنین «دیدارهای سفیر ایران در چین با مقامات این کشور نسبت به اصلاح این خطا اقدام کردند».

آقای امیرعبداللهیان در سومین «مجمع گفت‌وگوی تهران»، سخنرانی می‌کرد، از چین بابت آنچه «اصلاح این خطا» خواند، سپاسگزاری کرد.

او همچنین گفت که دو کشور چین و ایران «در مسیر اجرای همکاری‌های ۲۵ ساله با سرعت و با نگاه همه‌جانبه به پیش» می‌روند.

اما همزمان در همین مراسم، کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران از چین انتقاد کرد و خواستار «جبران کامل خطای صورت گرفته» شد.

آقای خرازی گفت: «آن‌ها (چینی‌ها) سعی کردند که این خطا را جبران کنند ولی این خطا به مثابه این بود که ما بیاییم در مورد وضعیت تایوان که جزو خاک چین است اظهار نظر کنیم و قطعا این موضوع مورد خرسندی چینی‌ها نیست.»

وزیر پیشین خارجه جمهوری اسلامی افزود: «امیدواریم دیگر چنین خطاهایی از سوی چینی‌ها رخ ندهد و به صورت کامل خطای صورت گرفته جبران شود.»

در جریان سفر رئیس‌ جمهور چین به عربستان سعودی دو کشور با صدور بیانیه مشترکی از جمهوری اسلامی ایران خواستند از «مداخله در امور داخلی کشورها» خودداری و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

همچنین چین در بیانیه مشترک دیگری با کشورهای عربی منطقه خلیج فارس خواهان دست یافتن به «راه‌حل مسالمت آمیز برای موضوع جزایر سه‌گانه از طریق مذاکرات دو جانبه طبق قواعد حقوق بین‌الملل» شد.

  ساعت بازی تیم ملی فوتبال ایران با سوریه و کره‌جنوبی در خرداد مشخص شد

از آنجا که در سال‌های اخیر سیاست جمهوری اسلامی نزدیکی بیشتر به چین و روسیه بوده، این دو بیانیه واکنش نسبتا ملایم دولت ابراهیم رئیسی را در پی داشت.

پیشتر روزنامه «جمهوری اسلامی» چاپ تهران نیز نوشته بود که چین بابت این بیانیه‌ها از تهران «عذرخواهی» نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان