• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • عواملی که در ایجاد بیماری لوپوس نقش دارند

عواملی که در ایجاد بیماری لوپوس نقش دارند

پیام جوان: لوپوس یکی از انواع بیمارهای خود ایمنی است که در نتیجه حمله سیستم ایمنی بدن به بافت ها و اندام های خودی ایجاد می شود. این حملات باعث التهاب، ورم و آسیب نقاط مختلف بدن همچون مفاصل، پوست، کلیه ها، خون، قلب و ریه می شود. هرچند درمان کاملی برای لوپوس وجود ندارد، اما از درمان هایی جهت کنترل بیماری و کاهش شدت آن کمک گرفته می شود.

علت اصلی ایجاد بیماری لوپوس که یک بیماری خود ایمنی است، مشخص نیست. اما به طور کلی می‌توان اختلال در عملکرد سیستم ایمنی را علت اصلی ایجاد بیماری‌ خود ایمنی دانست.

به طور کلی عوامل هورمونی، ژنتیکی و محیطی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به این بیماری خود ایمنی موثر هستند. این عوامل سه گانه به تنهایی یا به صورت ترکیبی در ایجاد بیماری لوپوس نقش دارند. در ادامه به بررسی تاثیر هر یک از این عوامل می‌پردازیم.

هورمون‌ها

به نقل از فرتاک، هورمون‌ها مواد شیمیایی هستند که بدن برای کنترل فعالیت عضوهای مختلف آن‌ها را تولید می‌کند. اختلال در فعالیت هورمونی می‌تواند سبب ایجاد زمینه بیماری‌ خودایمنی شود. به عنوان مثال بر اساس تحقیقات صورت گرفته، زنان ۹ برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری لوپوس قرار دارند. همچنین افراد بین سنین ۱۵ تا ۴۵ نیز بیشتر به بیماری لوپوس مبتلا می‌شوند.

همچنین دانشمندان معتقدند که در زمان بارداری، خطر ابتلا به بیماری لوپوس افزایش می‌یابد. همه این موارد به عوامل هورمونی مربوط است. دانشمندان علت ابتلای بیشتر زنان به لوپوس را به خاطر کاهش ترشح هورمون استروژن در مبتلایان اعلام کرده‌اند. زیرا این هورمون باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

  نقش چای در ارتقای سلامت مطلوب انسان

عوامل ژنتیکی

با آنکه هیچ گزارش خاصی از تاثیر عوامل ژنتیکی بر افزایش خطر ابتلا به لوپوس وجود ندارد، اما متخصصان معتقدند که بیماری لوپوس در برخی خانواده‌ها بیشتر مشاهده می‌شود. بنابراین اگر سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارید، باید بیشتر مراقب ابتلا به بیماری‌ها خودایمنی باشید.

عوامل محیط زیستی

عوامل مختلف محیط زیستی مانند آلودگی‌های محیط زیستی یا ویروس‌ها، می‌توانند سبب افزایش خطر ابتلا به لوپوس شوند. همچنین مصرف برخی داروها ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان