• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • حالت شبانه گوشی تأثیر منفی بر خواب را کم نمی کند

حالت شبانه گوشی تأثیر منفی بر خواب را کم نمی کند

در سال‌های اخیر دانشمندان بارها هشدار داده‌اند نور آبی ساطع شده از نمایشگر وسایل الکترونیک مانند گوشی‌های هوشمند موجب اختلال در الگوی خواب شبانه می‌شود. برای حل این مشکل اکثر رایانه‌ها، گوشی‌ها و غیره به تنظیمات شبانه برای کاهش انتشار نور آبی نمایشگر مجهز شده‌اند. اما یک بررسی جدید حاکیست چنین کاری تأثیر چندانی بر کیفیت خواب شبانه نمی‌گذارد و تنها راه ارتقای کیفیت خواب در شب کنار گذاشتن کامل گوشی و نگاه نکردن به نمایشگر قبل از خوابیدن است.

دانشمندان چند دهه پیش کشف کردند که یک پروتئین حساس به نور به نام ملانوپسین توسط سلول‌های کوچک شبکیه در پشت چشم انسان‌ها تولید می‌شود. ملانوپسین در پاسخ به نور تولید می‌شود و به تنظیم ریتم شبانه روزی زندگی افراد کمک می‌کند و به مغز اعلام می‌کند در صورت وجود نور در محیط اطراف بیدار و هوشیار باشد. این پروتئین نسبت به طیف نور آبی رنگ بسیار حساس است و لذا نگاه کردن به نمایشگرهای ال ای دی گوشی قبل از خواب آن را فعال کرده و موجب اختلال در روند خواب می‌شود.

تحقیقاتی که در آمریکا در این زمینه انجام شده، حاکیست کاهش نور گوشی در حالت شبانه به حدی نیست که جلوی فعال شدن پروتئین یادشده را بگیرد و مطالعه‌ای که بر روی ۱۶۷ جوان در یک بازه زمانی یک هفته‌ای صورت گرفته، نشان می‌دهد افراد باید قبل از خواب به طور کامل از استفاده از گوشی خودداری کنند.

  نگاهی به کوتاه‌ترین مرز جهان

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان