• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • قاسم توقایف، رئیس‌جمهور قزاقستان: به پلیس گفته شده بدون هیچ هشداری به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کنند

قاسم توقایف، رئیس‌جمهور قزاقستان: به پلیس گفته شده بدون هیچ هشداری به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کنند

پیام جوان: به گزارش دویچه وله، قاسم توقایف، رئیس‌جمهور قزاقستان روز جمعه ۷ ژانویه (۱۷ دی) در نطقی تلویزیونی تصریح کرد، به نیروهای پلیس و امنیتی دستور داده است در صورت ادامه ناآرامی‌ها “بدون هیچ هشداری به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کنند”.

او در این رابطه از از حمله ۲۰ هزار “مجرم” به آلماتی و تشکیل یگان ویژه‌ای برای پیگرد آنان سخن گفت و افزود: «به سازمان‌های مجری قانون و ارتش دستور دادم که بدون هیچگونه هشدار و اخطاری به عناصر مسلح در اعتراضات سراسر کشور تیراندازی کنند.»

رئیس‌جمهور قزاقستان تظاهرکنندگان را “تروریست‌هایی” خواند که “از خارج هدایت می‌شوند”. او گفت: «ما با غارتگران و تروریست‌هایی سروکار داریم که آموزش دیده‌اند و باید از میان برداشته شوند. این اتفاق به زودی روی خواهد داد.»

او در مورد گشایش باب گفت‌وگو با تظاهرکنندگان اضافه کرد «چه احمقانه! با مجرمان و قاتلان چه مذاکرات و گفت‌وگویی می‌توان انجام داد؟»

دفتر توقایف نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که اوضاع کشور با عملیات “ضدتروریستی” تحت کنترل در‌آمده و نظم و قانون دوباره برقرار شده است.

بنا بر این بیانیه اقدامات دولت برای مقاله با ستیزه‌جویان ادامه می‌یابد، زیرا “تروریست‌ها هم‌چنان از سلاح استفاده می‌کنند و به اموال عمومی ‌آسیب می‌رسانند”.

قزاقستان چندین روز است که شاهد نآرامی‌هایی خشونت‌آمیز و مرگبار است. اعتراضات گسترده در آلماتی از اوایل ژانویه آغاز شد.

مردم در اعتراض به افزایش قیمت بنزین به خیابان‌ها آمدند و دست به تظاهرات زدند؛ تظاهراتی که به شهر‌های دیگر سرایت کرد و با درگیری شدید با پلیس و نیروهای امنیتی توأم بود.

وزارت کشور قزاقستان در بیانیه‌ای از کشته شدن ۲۶ تن از “جنایتکاران مسلح” و دستگیری بیش از ۳۰۰۰ نفر از معترضان خبر داد.

  محاکمه اسدالله اسدی در بلژیک به اتهام بمب‌گذاری

دادستانی کل قزاقستان نیز در اطلاعیه مشابهی گفت که ۱۸ مامور گارد ملی در جریان اعتراضات پنج روز اخیر کشته شده‌ و نزدیک به ۷۵۰ تن از آنان زخمی شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان