فواید موز برای خواب

پیام جوان: به نقل از فرتاک، موز حاوی چند ماده مغذی است که احتمالا به بهبود خواب و آرامش کمک می کنند، از جمله:

تریپتوفان

تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری است، به عبارت دیگر بدن نمی تواند این ماده را به تنهایی تولید کند و آن را از طریق مواد غذایی همچون موز به دست می آورد.

به نظر می رسد مصرف مواد غذایی حاوی تریپتوفان به بهبود خواب از جمله افزایش مدت زمان خوابیدن، مشکل کمتر در به خواب رفتن و کمتر از خواب پریدن در طول شب کمک می کند.

این اسید آمینه بعد از ورود به مغز به سروتونین که نوعی هورمون تنظیم خواب است و به عنوان پیش ماده ملاتونین شناخته شده تبدیل می شود. به عبارت دیگر تریپتوفان با افزایش تولید سروتونین که به افزایش سطح ملاتونین منجر می شود کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

منیزیم

یک عدد موز متوسط (۱۲۶ گرم) حاوی حدود ۳۴ میلی گرم منیزیم است که ۸ درصد نیاز روزانه بدن به این ماده را برطرف می کند.

منیزیم احتمالا از چند جهت باعث بهبود خواب می شود. اول این که این ماده معدنی به حفظ چرخه شبانه روزی طبیعی که به ساعت داخلی بدن مربوط است و مسئول دوره های خواب و بیداری کافی می باشد کمک می کند.

به علاوه مشخص شده مصرف ۵۰۰ میلی گرم مکمل منیزیم در روز باعث افزایش تولید ملاتونین شده و سطح کورتیزول را کاهش می دهد.

همان طور که می دانید کورتیزول به نام هورمون استرس نیز شناخته شده و ملاتونین هورمونی است که در طول چرخه خواب تولید می شود و به فرد در الگوی خواب سالم کمک می کند. بنابراین مصرف منیزیم می تواند مدت زمان لازم برای به خواب رفتن را کاهش و مدت خوابیدن را افزایش دهد.

  چند تصور نادرست درباره پیری زودرس پوست

از سوی دیگر کمبود منیزیم در بدن با خواب بسیار کوتاه که کمتر از ۵ ساعت طول می کشد مرتبط می باشد.

با خوردن یک عدد موز هنگام خواب می توانید از مزیت های منیزیم موجود در آن برای بهبود خواب بهره ببرید. سایر منابع غذایی خوب منیزیم شامل آووکادو، آجیل، حبوبات و غلات کامل می باشد.

سایر مواد مغذی موز

موز حاوی چند ماده مغذی دیگر نیز می باشد که احتمالا تاثیر خوبی در بهبود کیفیت خواب دارند، از جمله:

کربوهیدرات ها: به نظر می رسد مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات باعث افزایش احتمال ورود تریپتوفان به مغز و تبدیل آن به سروتونین و ملاتونین می شوند

پتاسیم: سطح پایین پتاسیم می تواند خواب افراد مبتلا به فشار خون بالا را مختل کند. این ماده معدنی با کاهش گرفتگی عضلات در شب می تواند در بهبود کیفیت خواب موثر باشد.

سایر فواید خوردن موز قبل از خواب

موز علاوه بر مواد مغذی متعدد که به کیفیت خواب کمک می کنند فواید دیگری نیز دارد که به طور غیر مستقیم در این زمینه مفید هستند، از جمله:

بهبود هضم

موز سرشار از نشاسته مقاوم است، نوعی نشاسته که بدن نمی تواند آن را هضم کند بلکه باکتری های موجود در روده آن را تخمیر کرده و به عنوان پروبیوتیک یا منبع تغذیه از آن استفاده می کنند.

تخمیر نشاسته مقاوم باعث تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه مانند بوتیرات می شود، این ماده با کاهش التهاب و تقویت عملکرد روده به بهبود هضم کمک می کند.

به نظر می رسد افراد مبتلا به التهاب روده مزمن دچار خواب کم و بی کیفیت هستند.

  بازی گلف ورزش مناسب برای سالمندان

احساس پر بودن

موز منبع غنی پکتین است، نوعی فیبر محلول که معمولا در میوه ها و سبزیجات یافت می شود و به نظر می رسد با ایجاد تاخیر در تخلیه معده باعث افزایش حس سیری و پر بودن در فرد می شود.

بنابراین خوردن یک عدد موز در شب ممکن است کم خوابی ناشی از احساس گرسنگی را کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان