• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران مایه نگرانی است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران مایه نگرانی است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران منبعی برای نگرانی است.

رافائل گروسی در مصاحبه‌ای با تازه‌ترین شماره نشریه فایننشال تایمز گفته است که “کشوری که اورانیوم را در سطح ۶۰ درصد غنی می‌کند موردی جدی و نگرانی‌آور است، تنها کشورهایی که بخواهند بمب اتمی بسازند به این سطح از غنی‌سازی دست می‌زنند.” او غنی‌سازی ۶۰درصدی را سطح متناسب با تولید سلاح عنوان کرده و آن را مایه نگرانی جدی خوانده است.

مدیرکل آژانس در ادامه گفته است که سطح غنی‌سازی متعارف و تجاری دو تا سه درصد است. او با تصریح حق ایران به داشتن برنامه هسته‌ای گفته است که این کشور اما اورانیوم را در سطحی غنی می‌کند که باید هشیارانه آن را رصد کرد.

اظهارات گروسی دو روز پس از توافق ایران و آژانس بر سر تمدید ادامه مشروط نظارت‌ها بر برنامه و تاسیسات هسته‌ای ایران عنوان می‌شود. اول خرداد توافق سه ماهه قبلی که در راستای تسهیل مذاکرات برجام در وین به دست آمده بود به پایان رسید و روز یکشنبه دو طرف با توجه به ادامه روند مثبت مذاکرات مربوط به برجام در وین، توافق کردند که نظارت‌های مشروط یک ماه دیگر هم ادامه یابد.

بر اساس توافق اسفندماه، همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران رصد و ضبط می‌شود ولی آژانس به نتایج دسترسی نخواهد داشت تا فرجام مذاکرات احیای برجام و ادامه اجرای کامل و داوطلبانه پروتکل الحاقی که بخشی از برجام است مشخص شود.

دور پنجم مذاکرات احیای برجام در وین از روز چهارشنبه، ۶ خرداد شروع شده است.

گروسی در ادامه مصاحبه با فایننشال تایمز گفته است که اکثر اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی خود پس از خروج دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از این توافقنامه نسبتاَ به سهولت قابل بازگشت هستند، ولی ابعاد تحقیقاتی که ایران روی سانتریفیوژها و توسعه برنامه اتمی خود انجام داده به یک مشکل بدل شده است: «برگرداندن غولی که از شیشه بیرون آمده به سر جای اولش ناممکن است. وقتی که انسانی به معرفت کاری رسید دیگر رسیده و عقب‌گشتی برای نابودی آن معرفت و دانش ممکن نیست.»

  هاشمی‌مقدم: ۶ ماه اول در آلکمار به جهانبخش می‌خندیدند اما پادشاه فوتبال هلند شد

به گفته گروسی، برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب کاهش تعهدات برجامی این کشور رشد کرده و به مرحله‌ای رسیده که بازگشت به وضعیت سال ۲۰۱۵، یعنی زمان امضای برجام دیگر ناممکن است.

او کنترل این برنامه را صرفا از طریق بازرسی‌ها ممکن دانسته است.

منبع: دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان