• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • آلمان، بریتانیا و فرانسه، تهران را به توقف فوری تولید اورانیوم فلزی فراخواندند

آلمان، بریتانیا و فرانسه، تهران را به توقف فوری تولید اورانیوم فلزی فراخواندند

پیام جوان: به گزارش دویچه وله، تروئیکای اروپا ایران را به بازگشت به مذاکرات هسته‌ای، متوقف کردن فوری تولید اورانیوم فلزی با غنای ۲۰درصد و اورانیوم با غنای بالا و اجرای بدون تاخیر توافق نظارتی با آژانس فراخوانده‌اند.

این واکنشی است به آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام که در آن از رسیدن میزان اورانیوم ۲۰درصدی ایران به ۸۴کیلوگرم خبر داده شده است. رافائل گروسی گفته بود که تضعیف جدی فعالیت نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پیچیده‌تر شدن مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای می‌انجامد.

این گزارش یادآوری می‌کرد که میزان اورانیوم غنی‌شده ایران با غلظت‌های متفاوت، چهار برابر سال‌های گذشته شده است؛ امیزان اورانیوم ۲۰درصد غنی‌شده این کشور به ۸۴ کیلو و ۳۰۰ گرم رسیده، در حالی که در فصل بهار ۶۲ کیلو و ۸۰۰ گرم بود. در گزارش آمده بود که در همین فاصله، میزان اورانیوم با غنای ۶۰ درصد نیز از دو کیلو و ۴۰۰ گرم به ۱۰ کیلو رسیده است.

تولید بمب اتم به اورانیوم ۹۰ درصد غنی‌شده نیاز دارد.

سه کشور اروپایی با تقدیر از گروسی برای ارائه “گزارش مستقل و به موقع” به شورای حکام، از ادامه نقض تعهدات هسته‌ای از سوی ایران و تشدید تنش‌ها، ابراز نگرانی کرده‌اند. در بیانیه مشترک این کشورها آمده است: «ما قویا از ایران می‌خواهیم که فورا از فرصت دیپلماتیک برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای استفاده کند.»

این بیانیه یادآوری می‌کند که ایران، بعد از نشست سه ماه قبل شورای حکام، فرایند دو برابر کردن میزان غنی‌سازی را شروع کرده و هشدار می‌دهد که تولید اورانیوم با غنای بالا، گامی در راه رسیدن به نقطه گریز هسته‌ای و ساخت سلاح اتمی خواهد بود. بیانیه توسعه کمی و نصب سانتریفوژهای پیشرفته در تاسیسات زیرزمینی فردو را نیز نگران‌کننده خوانده است.

  شناسایی ۶ هزار ۴۲۶ بیمار جدید کرونایی در ایران

تروئیکای اروپایی از ۳۵ عضو شورای حکام خواسته که به صورتی واحد، ایران را به توقف فوری تولید اورانیوم با غنای بالا فرابخوانند.

آلمان، فرانسه و بریتانیا در بیانیه مشترک خود تصریح کرده‌اند که اقدامات ایران، خطر فزاینده اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را نشان می‌دهد و پیامدهای جبران‌ناپذیری برای توان هسته‌ای ایران دارد و مزایای برجام را تضعیف می‌کند.

توافق هسته‌ای به ایران اجازه می‌دهد که اورانیوم را برای مصارف غیرنظامی تا سقف ۳.۶۷ درصد غنی کند. طبق این توافق، ایران مجاز نیست بیش از ۲۰۳ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده در اختیار داشته باشد.

قرار بود شورای حکام در هفته جاری در باره صدور قطعنامه‌ای علیه ایران جلسه برگزار کند اما بعد از سفر یک روزه رافائل گروسی به تهران و توافق بر سر حفظ دوربین‌های نظارتی آژانس و تعویض کارت‌‌های حافظه، تروئیکای اروپا این مسئله را منتفی اعلام کرد؛ با این چشم‌انداز که از سرگیری مذاکرات احیای برجام دستخوش تشدید تنش با تهران نشود.

این تصمیم در حالی گرفته شد که گروسی تصریح کرد که به او در تهران، هیچ قولی برای شفاف‌سازی پیرامون آثار اورانیوم در چند سایت اعلام‌‌نشده نداده‌اند.

قبل از فراخوان تروئیکای اروپا به تهران برای بازگشت به مذاکرات و از دست ندادن فرصت، کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در آژانس خطاب به آمریکا و اروپا گفته بود: «مادامی که تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد، از ایران انتظار خویشتن‌داری و اقدام سازنده نداشته باشید.»

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان