• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • علت اصلی نوسانات اخیر بازار رمزارزها

علت اصلی نوسانات اخیر بازار رمزارزها

پیام جوان:‌به گزارش اقتصاد آنلاین، با وجود اینکه رمزارزها مخالفان کمی ندارد، این روزها تیتر یک اخبار بین‌المللی را به خود اختصاص داده است. بیت‌کوین روز چهارشنبه به یک‌باره جهش قابل توجهی تجربه کرد و تا کانال ۶۷هزار دلاری نیز پیش رفت که در این بین‌، آلت‌کوین‌ها نیز از رمزارز مشهور پیروی کرده و روند صعودی در پیش گرفتند. بیت‌کوین برای نخستین بار توانست رکورد تاریخی را بشکند اما با این حال، این امیدواری دیری نپایید و بیت‌کوین پنجشنبه شب روند نزولی خود را آغاز کرد که باعث شد دوباره وارد کانال ۶۰هزار دلاری شود.

اما علت اصلی نوسانات اخیر بازار رمزارزها چه بود؟

در هفته پایانی مهر ماه بود که امید به تایید صندوق قابل معامله (ETF) برای بیت‌کوین باعث شد این رمزارز حرکت صعودی را به سمت بالاترین سطح تاریخی خود آغاز کند و در همین حال، چندین آلت‌کوین را نیز با خود همراه کرد.

به دنبال وعده تایید صندوق قابل معامله برای بیت‌کوین، این رمزارز به سرعت وارد کانال ۶۳هزار دلاری شد و گمانه‌زنی‌ها برای پیشروی آن تا کانال ۱۰۰هزار دلاری تا پایان امسال میلادی را نیز افزایش داد.

در همین حال، برخی از کارشناسان بازار رمزارزها با مشاهده روند صعودی ابراز امیدواری کردند و اذعان داشتند که بازار رمزارزها نیز همانند سایر دارایی‌های سنتی در حال تکامل است. از طرفی، به نظر می‌رسد که تایید صندوق قابل معامله بیت‌کوین باعث می‌شود شرکت‌ها و موسساتی که در گذشته نگران خطرات زیرساختی و مقررات بودند، بیشتر قدم به این حوزه بگذارند.

رشد اخیر بیت‌کوین همچنین باعث شد که سایر رمزارزها، از جمله آلت‌کوین برتر یعنی اتریوم نیز با این روند صعودی همراه شوند. همگام با بیت‌کوین، اتریوم نیز تا قیمت ۴هزار و ۳۷۵دلار پیش رفت و این رمزارز هم توانست بالاترین رکورد تاریخی خود را بشکند. هر چند پایداری در این قیمت زیاد طول نکشید.

  عبور دوباره قیمت دلار از مرز ۳۰ هزار - شنبه ۵ شهریور

از طرفی اخیرا وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که قوانین و تحریم‌های جدیدی را برای مقابله با باج‌افزارها وضع می‌کند. حملات باج‌گیرانه هکرها در آمریکا اخیرا به میزان چشمگیری افزایش یافته و تنها در شش ماه نخست امسال به ۵۹۰میلیون دلار رسیده است.

از این رو، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که صنعت رمزارز مسئولیت ویژه‌ای در جلوگیری از استفاده از ارزهای مجازی توسط کسانی که در لیست سیاه تحریم قرار گرفته‌اند، بر عهده دارد. همچنین از صرافی‌ها درخواست شد که به تحریم‌های اعلام شده پایبند باشند و در شناسایی باج‌گیران به دولت کمک کنند.

عوامل ذکر شده باعث شد که رشد بازار رمزارزها و خوش‌بینی به این صنعت ادامه داشته باشد و رمزارزهای مشهور قادر به ثبت رکوردهای جدید خود شوند.

اما با این حال، اواخر روز پنجشنبه بود که بازار رمزارزها دوباره قرمزپوش شد و باعث شد تا بیت‌کوین که تا کانال ۶۷هزار دلاری نیز پیش رفته بود، ناگهان افت قابل توجهی را تجربه کند. در این بین‌، بیت‌کوین سایر رمزارزها را نیز با خود همراه کرد و بازار یکپارچه قرمزپوش شد. هر چند اعلام شد که این اتفاق در نتیجه یک اختلال سیستمی بوده، اما بازار را دچار هراس قابل توجهی کرد.

بایننس یو اس، در بیانیه‌ای از طریق ایمیل اظهار کرد: “یکی از معامله‌گران سازمانی ما اعلام کرد که دچار اشکال در الگوریتم معاملات خود شده‌ و موجی از فروش با قیمت کمتر را به راه انداخته است. ما به بررسی این اتفاق ادامه می‌دهیم، اما متوجه شده‌ایم که این معامله‌گر اکنون مشکلات خود را رفع کرده است.”

  نصب اولین دستگاه خودپرداز ارزهای دیجیتال در اروگوئه

اشتباهاتی از این قبیل، معمولا برای تمام امور مالی اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، زمانی که معامله‌گران در جزییات معاملات مورد نظر خود اشتباه می‌کنند و قیمت یا میزان سفارش‌های خود را غلط وارد می‌کنند، این اتفاق رخ می‌دهد. چنین اشتباهاتی می‌تواند سفارشات صرافی‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به سقوط قیمتی سریع و گسترده شود.

با این وجود، باید ببینیم که بازار در روزهای آتی به کدام سمت پیش می‌رود و آیا می‌تواند با این روند اصلاحی مقابله کند و دوباره رکوردهای جدید را ثبت کند یا خیر.

گفتنی است امروز شنبه اول آبان ماه، بیت‌کوین بالای کانال ۶۱هزار دلاری و اتریوم در کانال ۴هزار دلاری معامله می‌شود. ارزش بازار جهانی رمزارزها درحال‌حاضر ۲.۵۴تریلیون دلار است که ۲.۴۰درصد کاهش را نسبت به روز گذشته نشان می‌دهد. همچنین حجم کل معاملات در طول ۲۴ساعت گذشته ۱۸.۴۷درصد کاهش یافته و به ۹۷.۳۱میلیارد دلار رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان