• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • فعالان مدنی و سیاسی ایران نیز در حمایت از مردم خوزستان بیانیه داده و از حکومت خواستند، حق تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم را به رسمیت بشناسد

فعالان مدنی و سیاسی ایران نیز در حمایت از مردم خوزستان بیانیه داده و از حکومت خواستند، حق تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم را به رسمیت بشناسد

پیام جوان: به نقل از دویچه وله، جمع پرشماری از فعالان مدنی و سیاسی در ایران و خارج از ایران در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه ۳۱ تیر (۲۲ جولای) منتشر شد، از اعتراضات مردم خوزستان حمایت کردند. آنها در این بیانیه نوشته‌‌اند: «مردمی که روی بزرگ‌ترین منابع گازی و نفتی جهان زندگی می‌کنند، بعضا از گاز لوله‌کشی‌شده محرومند.»

نویسندگان بیانیه از مردمی نوشته‌اند که در حاصل‌خیزترین استان ایران “باردیگر همچون دوران جنگ، با بیشترین مهاجرت ساکنانش” روبرو شده‌اند.

آنها به عدم رسیدگی به این منطقه حتی برای از بین بردن آثار جنگ اشاره کرده و گفته‌اند هنوز بسیاری از شهرهای خوزستان مشکل خدمات اولیه شهری و فاضلاب دارند و “ناکارآمدی و سوءمدیریت‌ها و عدم دوراندیشی‌ها بیش از کاهش نزولات آسمانی، ‌باعث خشکی تالاب‌ها و هورها و مرگ حیوانات و تشنگی و رنج انسان‌ها و آلودگی هوا شده است”.

بی‌توجهی به توسعه و اولویت دادن به بلندپروازی‌های منطقه‌ای

فعالان سیاسی و مدنی علت اصلی این‌همه نابسامانی را “بی‌توجهی حاکمیت به توسعه همه‌جانبه، عادلانه، پایدار و متوازن کشور” دانسته و این‌ که “عمق استراتژیک نظام نه جلب رضایت و مشارکت ملت که بلندپروازی‌های منطقه‌ای است”.

به گفته آنان حذف “شایستگان” و با نظارت استصوابی، مردم ایران را “در سیلی از مصائب و مشکلات اعم از بی‌آبی و بی‌برقی و آلودگی هوا، افزون بر تورم و بی‌کاری و گرانی گرفتار کرده و برای مردم چاره ای جز بلندکردن صدای اعتراض خود باقی نگذاشته است”.

آنها سرکوب هم‌وطنان ناراضی و معترض خوزستانی را محکوم کرده و از مقام‌های حکومت ایران خواسته‌اند “به جای امنیتی‌سازی اعتراضات و سرکوب معترضان، حق تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم را به رسمیت بشناسند، و فرصت دهند معترضان، نهادهای نمایندگی مؤثرتری تاسیس کنند”.

  درگیری نیروی انتظامی با مردم معترض به خشکسالی!

در بیانیه به مطالبات عاجل مردم اشاره شده است، از جمله “آبرسانی اضطراری به شهرها و روستاهای جنوب و غرب استان، ترمیم شبکه‌های آبرسانی موجود و راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های جدید برای نقاط بحرانی، رفع انواع تبعیض، صیانت مؤثرتر از محیط زیست، افزایش سهم استان از عواید طرح‌های توسعه” و بسیاری خواست‌های دیگر.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان