• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • از کار افتادن موقت تلسکوپ فضایی هابل

از کار افتادن موقت تلسکوپ فضایی هابل

تلسکوپ فضایی “هابل” ناسا به دلیل خراب شدن یک رایانه داخلی، فعلا کار خود را متوقف کرده است.

تلسکوپ فضایی “هابل” ناسا که بیش از ۳۰ سال در فضا بوده و به اکتشافات بی‌شماری دست یافته است، به دلیل وجود مشکلی در رایانه‌ای متعلق به دهه ۱۹۸۰ که ابزارهای علمی آن را کنترل می‌کند، از کار افتاده است.

آژانس فضایی ایالات متحده روز چهارشنبه گفت این تلسکوپ که در سال ۱۹۹۰ به مدار نزدیک زمین پرتاب شد، همه مشاهدات نجومی را متوقف کرده است.

“هابل” که یک پروژه مشترک بین ناسا و آژانس فضایی اروپا است، از مدت کوتاهی پس از ساعت ۱۶ بعدازظهر به وقت منطقه زمانی شرقی روز یکشنبه کار نمی‌کند و این موضوع نیز احتمالا به دلیل اشکال در برد حافظه آن است.

کنترل کننده‌های پرواز مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا در مریلند سعی کردند رایانه را روز دوشنبه مجددا راه‌اندازی کنند، اما مجددا همان اتفاق رخ داد. در حال حاضر، دوربین‌ها و سایر ابزارها در حالتی موسوم به “حالت امن” قرار دارند.

در صورت درست شدن، قبل از روشن شدن ابزارهای علمی و از سرگیری مشاهدات، تلسکوپ به مدت یک روز مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

ناسا در بیانیه‌ای گفت: این رایانه یک سیستم رایانه ۱ فضاپیمای استاندارد ناسا (NSSC-۱) است که در دهه ۱۹۸۰ ساخته شده است.این بخشی از ماژول فرماندهی ابزار علمی و مدیریت داده است که در آخرین مأموریت در سال ۲۰۰۹ تعویض شد. ماژول مذکور دارای سطوح مختلف افزونگی است که می‌تواند روشن شود تا در صورت لزوم به عنوان سیستم اصلی عمل کند.

سخنگوی ناسا در گفت‌وگو با دیلی میل گفت که NSSC-۱ دارای چهار ماژول حافظه است، اما فقط به یک مورد نیاز دارد و این مانند برد حافظه چند تراشه‌ای روی یک لپ تاپ است که در صورت وجود مشکل قابل تعویض است.

  آیا استفاده از داروهای کاهش وزن، خطر افکار خودکشی را افزایش می‌دهد؟

“هابل” در سال ۱۹۹۰ آغاز به کار کرد، اما علیرغم انجام یکسری تعمیرات و به‌روزرسانی توسط فضانوردان، با گذشت زمان نشانه‌های بیشتری از پیری بروز می‌دهد.

“هابل” اخیراً سی و یکمین سالگرد تاسیس خود در فضا را جشن گرفت و این کار را با تصویری از یک ستاره غول پیکر که در لبه نابودی قرار دارد، انجام داد.

آژانس فضایی ایالات متحده قصد دارد تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری “جیمز وب” را جایگزین هابل کند، اما اخیرا پرتاب آن با تأخیرهایی روبرو شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان