• Home
  • >
  • ویدئوهای شما
  • >
  • اعتراضات مردم خوزستان ششمین شب را با تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور از سوی نظامیان پشت سر گذاشت

اعتراضات مردم خوزستان ششمین شب را با تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور از سوی نظامیان پشت سر گذاشت

پیام جوان: به نقل از دویچه وله، حضور خیابانی مردم خوزستان در اعتراض به بی‌آبی ادامه دارد و با صف آرایی نیروهای امنیتی و تیراندازی به سوی معترضان همراه شده است. ایذه، سوسنگرد، کوت عبدالله، شلنگ آباد، کوی علوی، لشگرآباد در اهواز ، ماهشهر و آبادان کانون‌های اصلی اعتراضات هستند.

فیلم‌ها و تصاویر منتشره در شبکه‌های اجتماعی، صحنه‌هایی از مواجهه یگان ویژه با جوانان و معترضان را نشان می‌دهند. بنا بر اعلام شاهدان محلی، یک جوان ۱۶ ساله به نام محمد عبداللهی در ایذه بر اثر اصابت گلوله کشته شد. همین منابع گفته‌اند جوان دیگری به نام محمد منصور کروشات از محله ثوره اهواز نیز که پیش‌تر مجروح شده بود، جان باخته است. در باره کشته شدن یک جوان دیگر در ایذه نیز خبرهایی ضد و نقیض منتشر شده است.

در یکی از ویدئوهای انتشار یافته در توییتر، معترضی فریاد می‌کشد: «تظاهرات ما مسالمت آمیزه چرا به ما گلوله می‌زنند؟» در اکثر فیلم‌های منتشره در شبکه‌های اجتماعی شعارهای ضد حکومتی شنیده می‌شود. در ایذه از جمله شعار “بختیاری با عرب، اتحاد اتحاد” به شعار “مرگ بر خامنه‌ای” فرا رویید.

شامگاه سه‌شنبه شهر ایذه، کانون تظاهرات بود و نیروهای امنیتی به سوی معترضان گاز اشک‌آور شلیک کردند.

اسماعیل بخشی، کارگر نیشکر هفت‌تپه در توییتی نوشت: «این همه نیروی امنیتی و یگان ویژه و مامور سرکوب و ضد شورش سرازیر کردن تو خوزستان، نمی‌دونم فکر «آب» کردن براشون یا میخوان ته مانده سهم آب همین مردم معترض رو بدن به اینا سیراب شن.»

ابراهیم الله بخشی، درویش گنابادی و فعال مدنی با انتشار فیلمی در توییتر از اقدام مردم در باز کردن آب از رودخانه/کانال بنی‌صدر در شمال اهواز به طرف زمین‌های کشاوری خبر داد.

  حکایت خوزستان همچنان باقی است!

کنشگران محلی در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌‌اند که شامگاه سه‌شنبه اینترنت در شادگان و سوسنگرد و شوش و شوشتر برای مدتی قطع شد. اخبار مربوط به اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ “اناعطشان” همرسانی می‌شود.

در این میان سازمان حقوق بشر اهواز، برای حمایت از “تشنگان اهواز” برای تجمع در بروکسل در روز شنبه ۲۴ ژوئیه فراخوان داده است.
میثم آل مهدی، کارگر فولاد اهواز نیز در توییتی نوشت: «می‌خواستند ما را تحقیر کنند ولی ما تحقیر شدنی نیستیم.»

رسانه‌های رسمی و داخلی ایران در برابر اعتراضات مردم خوزستان یا سکوت کرده‌اند یا آن را به شکلی فیلتر شده، محدود پوشش می‌دهند.

خبرگزاری فارس گزارش داده که وزارت دفاع ۱۰ تانکر آب رسان برای کمک به آبرسانی در مناطق کم آب استان در اختیار استانداری قرار داده است. اعلام شده که از عصر چهارشنبه ۳۰ تیر این تانکرها به مناطقی چون اسماعیلیه اعزام خواهند شد.

هم‌زمان فرماندار بندر ماهشهر از کشته شدن یک “مامور یگان امداد” در این شهرستان خبر داده و به فارس گفته است: «در پی اغتشاشات در شهرک طالقانی، ماموران یگان امداد از بالای پشت بام‌ها هدف رگبار گلوله اغتشاشگران قرار گرفتند. یک مامور به شهادت رسید و مامور دیگر از ناحیه پا مجروح شد.»

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که خودش خوزستانی است به منطقه سفر کرده و گفته است: «اعتراض در خصوص مشکلات، حق مردم است و مطالبه‌گری از مدیران بی‌عرضه خواسته بحق مردم خوزستان است. برخی از مدیران لیاقت نشستن بر صندلی‌های مدیریتی که حاصل خون شهداست را ندارند.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان