دونالد رامسفلد، وزیر دفاع آمریکا در دولت بوش درگذشت

دونالد رامسفلد وزیر دفاع سابق آمریکا که جنگ این کشور در افغانستان و عراق را در دوران ریاست‌جمهوری جرج بوش رهبری کرد روز چهارشنبه ۳۰ ژوئن در ۸۸ سالگی درگذشت.

خانواده دونالد رامسفلد روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که او در خانه‌اش در تائوس در ایالت نیومکزیکو چشم از جهان فروبست.

در این بیانیه آمده است: «شاید او در تاریخ برای کارهای فوق‌العاده‌ای که ظرف شش دهه خدمت انجام داد به خاطر آورده شود، ولی برای کسانی که او را خیلی خوب می‌شناختند… ما عشق بی‌پایان او به همسرش جویس، خانواده‌اش، دوستانش و زندگی‌اش که وقف کشور کرد را به یاد می‌آوریم».

آسوشتیدپرس می‌گوید، دونالد رامسفلد تنها فردی است که دو بار در دو دولت سمت وزیر دفاع ایالات متحده را به عهده داشته است.

دونالد رامسفلد ابتدا بین سال‌های ۱۹۷۵–۱۹۷۷ وزیر دفاع بود که از او به عنوان جوانترین وزیر دفاع آمریکا یاد شده است. او همچنین برای بار دوم بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ در کابینهٔ جرج واکر بوش عهده دار سمت وزارت دفاع آمریکا شد. اما این بار او پیرترین وزیر دفاع آمریکا بود.

دونالد رامسفلد همچنین در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۸۸ به عنوان یکی از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه در دور مقدماتی بود. او در کارنامه سیاسی خود سابقه حضور در پست‌هایی چون رئیس دفتر کاخ سفید، سفیر آمریکا و نمایندگی چند دوره مجلس نمایندگان آمریکا را داشت.

آسوشیتدپرس می‌گوید، اما به رغم همه سوابق دونالد رامسفلد، از نقش او در جنگ عراق به عنوان مهم‌ترین میراثش یاد می‌شود.

دونالد رامسفلد تنها ۹ ماه از آغاز کارش به عنوان وزیر دفاع در دولت جرج بوش گذشته بود که در ۱۱ سپتامبر حملات تروریستی به بر‌ج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک و ساختمان وزارت دفاع، پنتاگون، در حومه واشینگتن روی داد.

  Brazil’s Bolsonaro wants police in schools, discipline code

این حملات به نقطه عطفی در تاریخ آمریکا بدل شد و خیلی زود پس از آن ایالات متحده «جنگ علیه تروریسم» را آغاز کرد.

حمله نظامی آمریکا به افغانستان و سرنگونی حکومت طالبان زیر نظر دونالد رامسفلد انجام شد. در این برهه زمانی، دونالد رامسفلد در شبکه‌های تلویزیونی مختلف آمریکا حاضر می‌شد و توضیحاتی در خصوص حمله به افغانستان ارائه می‌کرد.

آسوشیتدپرس می‌گوید، دونالد رامسفلد در این دوره به یک ستاره تلویزیونی تبدیل شده بود و به خاطر صحبت‌های صریح و سبک سازش ناپذیرش مورد تحسین قرار می‌گرفت.

در ادامه این روند در سال ۲۰۰۲ آمریکا در مسیر حمله نظامی به عراق قرار گرفت.

آمریکا در ماه مارس ۲۰۰۳ به عراق حمله کرد و بغداد خیلی سریع سقوط کرد، اما آمریکا و نیروهای ائتلاف بین المللی با موج گسترده اقدامات شورشیان مسلح مواجه شدند. بسیاری از دونالد رامسفلد انتقاد کرده بودند که ارزیابی‌های او در خصوص جنگ عراق نادرست بودند.

دونالد رامسفلد در سال ۲۰۰۴ و به دنبال افشای سوءرفتار در زندان ابوغريب دوبار استعفای خود را به رئیس جمهوری آمریکا ارائه کرده بود که مورد موافقت جرج بوش قرار نگرفت.

در سال ۲۰۰۶ به دنبال قدرت گرفتن دموکرات در کنگره و تقویت فضای ضد جنگ در آمریکا در نهایت جرج بوش با کناره گیری دونالد رامسفلد موافقت کرد.

با استفاده از آسوشیتدپرس

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان