• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • آمریکا: واشنگتن و پکن در مهار برنامه هسته‌ای ایران منافع مشترک دارند

آمریکا: واشنگتن و پکن در مهار برنامه هسته‌ای ایران منافع مشترک دارند

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین را بررسی کرده خودداری ورزید، اما در عین حال گفت، کشورش و چین در مهار برنامه هسته‌ای ایران منافع مشترکی دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سند که روز شنبه هفتم فروردین (۲۷ مارس) به امضا رسید، با واکنش گروه‌های محافظه‌کار در آمریکا روبرو شده و آنها از این سند به عنوان یک “محور” جدید ضدآمریکایی یاد کرده‌اند که احتمالا می‌توانست مورد انتقاد شدید دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور قبلی آمریکا قرار گیرد.

دولت جو بایدن تا کنون از اظهار نظر درباره این سند که در درون ایران نیز با مخالفت‌های زیادی روبرو شده، خودداری کرده است.

ند پرایس به خبرنگاران گفت: «همانطور که می‌دانید رابطه ما با چین بر پایه رقابت تعریف می‌شود، اما در پاره‌ای موارد در عرصه‌هایی محدود همسویی تاکتیکی داریم.»

او افزود، “ایران یکی از این موارد است و چین تا کنون در تلاش برای مهار برنامه‌هسته‌ای ایران همکاری کرده است”.

پرایس تأکید کرد که پکن علاقه‌ای به توسعه سلاح هسته‌ای توسط ایران ندارد؛ امری که به گفته پرایس می‌تواند “اثرات عمیقا بی‌ثبات‌کننده بر منطقه‌ای که چین به آن وابسته است داشته باشد”.

چین یکی از شش قدرت شرکت‌کننده در توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۵ بود که در ازای کاهش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بسته شد.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از این توافق خارج شد، اما بایدن امید به احیای آن دارد، اگر چه او اصرار دارد که جمهوری اسلامی باید قبل از لغو تحریم‌ها به پیروی کامل از تعهدات برجامی خود بازگردد.

  سازمان امنیت‌ هسته‌ای، وزارت انرژی و مایکروسافت؛ قربانیان جدید حمله سایبری به آمریکا

پرایس همچنین گفت، چین و ایالات متحده منافع مشترکی دارند، چرا که هر دو کشور “به دنبال راه‌هایی برای بازگشت متقابل به پیروی از برجام هستند‌.”

چین اگرچه خرید نفت از ایران را کاهش داده اما همچنان از زمان خروج ترامپ از برجام مهم‌ترین خریدار نفت ایران است.

حتی اگر بایدن تحریم‌ها را بردارد چین کماکان خریدار ممتاز نفت این کشور باقی خواهد ماند. ژاپن، کره جنوبی و هند، همه همسو با ایالات متحده عمدتا از تحریم‌های ترامپ پیروی کرده‌اند.

سند همکاری با ایران در سفر منطقه‌ای وانگ یی، وزیر خارجه چین به امضا رسیده بود.

منبع: دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان