• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • فشار خون بالا، کلسترول بالا و سایر عوامل خطرساز برای سلامت قلب و مغز در افراد، نه در میانسالی، بلکه از دهه‌ها قبل از آن آغاز می‌شوند

فشار خون بالا، کلسترول بالا و سایر عوامل خطرساز برای سلامت قلب و مغز در افراد، نه در میانسالی، بلکه از دهه‌ها قبل از آن آغاز می‌شوند

پیام جوان: به نقل از هلث دی نیوز، فشار خون بالا، کلسترول بالا و سایر عوامل خطرساز برای سلامت قلب و مغز مشکلاتی هستند که معمولاً افراد تا رسیدن به میانسالی به آنها فکر نمی کنند در حالی که این مشکلات از دهه ها قبل آغاز می شود.

دکتر «جووسو هاکالا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تورکو در فنلاند، می‌گوید: «این عوامل که می‌توانند از طریق انتخاب شیوه زندگی اصلاح شوند، در دوران کودکی بسیار مهم هستند.»

محققان در این مطالعه ۳۵۹۶ کودک و نوجوان را برای سه دهه تحت نظر داشتند. در سال ۲۰۱۱، محققان از ۲۰۰۰ شرکت کننده آزمایش کامپیوتری عملکرد شناختی بعمل آوردند و دریافتند کنترل وزن، کلسترول و فشار خون در اوایل زندگی می‌تواند بر عملکرد شناختی در بزرگسالی تأثیر بگذارد.

این مطالعه نشان داد که کودکان دارای فشار خون بالا و کلسترول بالا همواره دارای حافظه و توانایی یادگیری ضعیف‌تری در میانسالی نسبت به افرادی هستند که دارای معیارهای سلامت قلب هستند.

افرادی که در طول زندگی چاق بودند، کمتر قادر به پردازش اطلاعات یا حفظ توجه با افزایش سن بودند. هنگامی که آنها به دهه ۴۰ عمر می رسند، افرادی که دارای هر سه فاکتور خطر قلبی باشند، در تمامی معیارهای مربوط به سلامت مغز، ضعیف‌تر بودند.

ارتباط بین سلامت قلب و مغز به خوبی ثابت شده است. جریان خوب خون باعث می‌شود هر دو اندام به درستی کار کنند. تحقیقات نشان داده شرایط و رفتارهایی که به عروق خونی آسیب می‌رساند مانند فشار خون بالا و کلسترول، قلب و مغز را در معرض خطر قرار می‌دهد و می‌تواند منجر به حملات قلبی، سکته مغزی و زوال عقل شود.

  فواید موز برای خواب

با افزایش چاقی کودکان در دهه‌های اخیر و شواهد فزاینده ای که نشان می‌دهد سلامت ضعیف قلب از همان دوران کودکی شروع به توسعه می‌کند، متخصصان بهداشت بر اهمیت پیشگیری از همان دوران کودکی تاکید دارند.

دستورالعمل‌های فعلی به کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۷ ساله توصیه می‌کند که حداقل یک ساعت فعالیت بدنی متوسط تا شدید در روز داشته باشند. محققان همچنین بر اهمیت محدودکردن تماشای تلویزیون به دلیل بی تحرکی تاکید دارند.

مشخص شده است که فعالیت بدنی منظم بر عملکرد شناختی و پیشرفت تحصیلی تأثیر می‌گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان