• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • احتمال وجود بخار آب در بزرگ‌ترین قمر سیاره مشتری

احتمال وجود بخار آب در بزرگ‌ترین قمر سیاره مشتری

پیام جوان: به نقل از ایتنا، دانشمندان برای نخستین بار نشانه‌هایی به دست آورده اند که احتمال وجود بخار آب در بزرگ‌ترین قمر سیاره مشتری را تا حد زیادی تایید می‌کند.

محققان برای اولین بار شواهدی از وجود بخار آب در بزرگ‌ترین قمر مشتری به دست آوردند. آنها آنها از مجموعه داده‌های جدید و بایگانی شده تلسکوپ فضایی هابل برای یافتن بخاری که هنگام تصعید یخ روی سطح و تبدیل شدن از جامد به گاز تشکیل می‌شود، استفاده کردند.

این گروه تحقیقاتی به راهبری لورنز روث از موسسه فناوری سلطنتی KTH در استکهلم کشور سوئد، برای رسیدن به این نتایج داده هایی که توسط طیف سنج ریشه‌های کیهانی هابل در سال ۲۰۱۸ جمع آوری شده بود را در کنار تصاویری از طیف نگار تصویربرداری تلسکوپ فضایی که در بین سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۱۰ به ثبت رسیده بود، مورد بررسی قرار دادند.

ناسا در این رابطه اظهار کرده است که تصاویر فرابنفشی که توسط طیف نگار تصویربرداری تلسکوپ فضایی در سال ۱۹۹۸ به ثبت رسیده بود، روبان‌های رنگی متشکل از گاز برق دار شده به نام باندهای شفق را به نمایش می‌گذاشت. محققان پیشتر بر این باور بودند که احتمالا عامل ایجاد اختلاف در بین تصاویر فرابنفشی که در طی زمان به ثبت رسیده است، اکسیژن اتمی بوده است.

با این حال تیم تحقیقاتی روث با استفاده از داده‌های به دست آمده از طیف سنج ریشه‌های کیهانی دریافت که میزان اکسیژن اتمی در اتمسفر این قمر بسیار ناچیز است. به این ترتیب قاعدتا عامل دیگری موجب بروز چنین اختلافاتی در تصاویر ثبت شده در طی زمان بوده است.

  عدم وجود جاذبه زمین، مغز را تغییر می‌دهد

درجه حرارت در خط استوای بزرگ‌ترین قمر مشتری که گانیمد نام دارد، ممکن است به اندازه‌ای گرم شود که یخ سطح آن بتواند برخی مولکول‌های آب را آزاد کند. هنگامی که محققان توزیع نسبی شفق را در تصاویر ماورا بنفش مجددا بررسی کردند دریافتند که اختلافات بین آنها با احتمال وجود آب در جو این قمر مطابقت دارد.

جالب است بدانید که پژوهشی پیش از این احتمال داده بود که ممکن است میزان آب موجود در گانیمد بیشتر از اقیانوس‌های زمین باشد. باور بر این است که اقیانوس این قمر در حدود ۱۰۰ مایل زیر سطح آن قرار گرفته است و به همین دلیل بخار آب در آنجا تشکیل نمی شود. آب موجود در سطح نیز به دلیل دمای گانیمد یخ زده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان