• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • ارتباط بین واکنش بدن نوزاد به واکسن و نوع زایمان مادر

ارتباط بین واکنش بدن نوزاد به واکسن و نوع زایمان مادر

پیام جوان: تحقیقات نشان می دهد روشی که توسط آن نوزاد به دنیا آمده است با نحوه واکنش سیستم ایمنی بدنش به دو واکسن کلیدی دوران کودکی مرتبط است.

به نقل از ساینس دیلی، مشخص شده نوزادانی که به طور طبیعی متولد می‌شوند، در مقایسه با نوزادانی که از طریق سزارین به دنیا می‌آیند، سطح آنتی‌بادی بالاتری دارند که از آنها در برابر باکتری‌هایی که باعث عفونت ریه و مننژیت می‌شوند، محافظت می‌کند.

محققان رابطه بین میکروب‌های روده و سطوح آنتی بادی را پس از واکسیناسیون در گروهی متشکل از ۱۲۰ نوزاد که در هفته‌های ۸ و ۱۲ علیه عفونت‌های ریوی و مننژیت واکسینه شدند، مورد بررسی قرار دادند.

محققان رشد میکروبیوم های روده را در سال اول زندگی کودک و پاسخ ایمنی آنها به واکسن‌ها را با آزمایش نمونه‌های بزاق در ۱۲ و ۱۸ ماهگی دنبال کردند.

در ۱۰۱ نوزادی که از لحاظ واکسن حفاظت کننده در مقابل عفونت‌های ریوی، برای آنتی‌بادی‌ها آزمایش شدند، محققان دو برابر میزان آنتی‌بادی را در نوزادانی که به طور طبیعی به دنیا آمدند در مقایسه با آنهایی که با سزارین به دنیا آمدند، یافتند.

تغذیه با شیر مادر با ۳.۵ برابر سطوح آنتی بادی بالاتر در مقایسه با کودکانی که با شیر خشک تغذیه شده بودند، مرتبط بود.

میزان آنتی بادی در نتیجه واکسنی که در برابر مننژیت محافظت می‌کند بر روی ۶۶ نوزاد آزمایش شد. کارشناسان دریافتند که سطح آنتی بادی‌ها برای نوزادانی که به طور طبیعی به دنیا می آیند، بدون توجه به شیردهی، ۱.۷ برابر بیشتر از آنهایی است که از طریق سزارین به دنیا می آیند.

  مطالعات جدید: گسترش استفاده از خودرو‌های الکتریکی از ۳ میلیون مورد ابتلای به آسم در کودکان جلوگیری می‌کند

میکروبیوم روده در بدو تولد رشد می‌کند و در چند ماه اول زندگی به سرعت رشد می‌کند و بیشتر تحت تأثیر روش زایمان، شیردهی و مصرف آنتی بیوتیک است.

محققان دانشگاه ادینبرگ اسکاتلند ارتباط واضحی بین میکروب‌های روده نوزادان و سطح آنتی بادی‌ها پیدا کرد.

به عنوان مثال، در میان تعداد زیادی از باکتری‌های روده، میزان بالای دو باکتری به ویژه، Bifidobacterium و E. Coli، با پاسخ آنتی‌بادی بالایی به واکسنی که از عفونت‌های ریوی محافظت می‌کند، مرتبط بود.

میزان بالای E. Coli همچنین با پاسخ آنتی بادی بالا به واکسنی که از مننژیت محافظت می‌کند، مرتبط بود.

نوزاد، باکتری‌های بیفیدوباکتریوم و E.coli را از طریق زایمان طبیعی به دست می‌آورد و شیر مادر برای تأمین قند رشد این باکتری‌ها مورد نیاز است.

تیم تحقیق نتیجه گیری می‌کند که میکروبیوم نوزادان در اوایل زندگی به واکنش سیستم ایمنی بدن به واکسن‌ها کمک می‌کند و سطح محافظت در برابر برخی عفونت‌ها را در دوران کودکی تعیین می‌کند.

به گفته کارشناسان، برنامه‌های واکسیناسیون نیز می‌تواند بر اساس نحوه زایمان یا تجزیه و تحلیل میکروبیوم نوزاد در آینده تنظیم شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان