• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • آیا آنتی بیوتیک به درمان گلو درد کمک می کند؟

آیا آنتی بیوتیک به درمان گلو درد کمک می کند؟

پیام جوان: بروز عفونت باکتریایی در گلو و یا گلو درد ممکن است با عفونت میکروبی همراه باشد. این عفونت معمولا به شکل نقطه های سفید روی لوزه ها نمایان می شود.

به گزارش فرتاک، متاسفانه بسیاری از افراد به محض مشاهده آن اقدام به تجویز دارو بصورت خودسر کرده و باعث به خطر انداختن سلامتی خود می شوند.

گلو درد چرکی
با گرفتگی، درد، خارش گلو و حتی گلودرد چرکی آشنا هستیم. چنین احساسی ممکن است ناشی از یک آلرژی فصلی و یا سرماخوردگی ویروسی و یا یک عفونت میکروبی شدید باشد.

در میان این حالت ها، گلودرد چرکی با باکتری استرپتوکوک، اگر درمان نشود، می تواند بسیار خطرناک باشد. برای همین شما باید بدانید بین گلو درد ویروسی و گلو درد باکتریایی چه تفاوت هایی وجود دارد تا برای درمان نوع استرپتوکوکی (باکتریایی) با آنتی بیوتیک مناسب تجویزشده توسط پزشک، اقدام کنید.

یکی از نظرات عامیانه در خصوص درمان گلودرد استفاده از آنتی بیوتیک می باشد. اما لازم است بدانید که آنتی بیوتیک در درمان گلودرد ویروسی و سرماخوردگی هیچ تاثیری ندارد.

به دنبال نقطه های سفید بگردید
حتما دیده اید که پزشک در زمان گلو درد به شما می گوید: «بگو آآآ…». شما باید بدانید که در زمان بروز عفونت باکتریایی در گلو، ممکن است نقطه نقطه های سفیدی روی لوزه ها و ته گلو ببینید که دیدن آنها به معنای عفونت شدید میکروبی است. لوزه های بزرگ و قرمز هم بیشتر به دلیل عفونت میکروبی است. گاه ممکن است چرک هم در ته گلو دیده شود.

اگر سرفه و آب ریزش بینی دارید…
سرفه متوالی و ریختن مخاط بینی از پشت بینی در گلو (خلط گلو) می تواند احساس ناخوشایندی در گلو ایجاد کند.

  بادام را با پوست بخوریم یا بدون پوست؟

در عفونت با باکتری استرپتوکوک، شما معمولا شاهد احتقان بینی، آبریزش بینی و سرفه نیستید و اینها معمولا نشانگر سرماخوردگی یا همان بیماری ویروسی هستند. استفاده از آب نمک رقیق (یک قاشق مرباخوری نمک در یک لیوان آب ولرم) برای شستشوی گلو و سینوس ها از آن نسخه هایی است که به خوبی التهاب و درد موضعی را کم می کند.

دماسنج چه عددی را نشان می دهد؟
سرماخوردگی و عفونت های ویروسی باعث ایجاد تب می شوند و معمولا تب انها بسیار خفیف است، اما برعکس عفونت با استرپتوکوک، تب بالا ایجاد می کند. تب بالای ۳۸.۵ درجه سانتیگراد به طور معمول نشانگر عفونت میکروبی است. اما یادتان باشد عفونت میکروبی هم ممکن است اصلا تب ایجاد نکند و یا تب خفیف ایجاد کند.

میکروب ها بیشتر درد دارند
اگر گلودرد ویروسی و باکتریایی را در زمان های مختلف عمرتان تجربه کرده باشید، می دانید که درد گلو با باکتری بسیار بیشتر است.

گلودرد ویروسی چند روزه حتی بدون درمان خوب می شود، اما گلودرد میکروبی هر روز که بگذرد شدید و شدیدتر می شود. در ضمن یادتان باشد که عفونت میکروبی ممکن است دل درد، سردرد، تهوع و استفراغ و کاهش شدید اشتها را موجب شود که در عفونت ویروسی به طور خیلی مشخص و شدید وجود ندارد.

نسخه مفید مادربزرگ ها
نسخه‌های مادربزرگ ها می‌تواند در کاهش علائم سرماخوردگی‌های ویروسی و میکروبی مفید باشد.

استفاده از آب نمک رقیق (یک قاشق مرباخوری نمک در یک لیوان آب ولرم) برای شستشوی گلو و سینوس ها از آن نسخه هایی است که به خوبی التهاب و درد موضعی را کم می کند. استفاده از شیوه قدیمی بخور دادن و یا استفاده از دستگاه بخور در اتاق هم می تواند درد گلو و سینوس ها را کاهش دهد.

  کبد چرب در چه شرایطی خطرناک می شود؟

نوشیدن مایعات
سوپ‌های گرم می‌توانند در کاهش درد موثر باشند. یادتان باشد در زمان گلو درد بهتر است از خوردن غذاهای تند و پرادویه خودداری کنید. در زمان سرماخوردگی و عفونت چرکی گلو تا می توانید مایعات بخورید، البته بهتر است از خوردن مایعات ترش خودداری کنید، زیرا آنها گلو را تحریک می کنند.

آنتی بیوتیک بخوریم یا نه؟
اگر عفونت باکتریایی داشته باشید، با آنتی بیوتیک مناسب طول دوره بیماری شما و علائم آن کاهش می یابد. در ضمن تجویز آنتی بیوتیک مناسب باعث کاهش عوارض این بیماری هم خواهد شد. اما در مورد سرماخوردگی های ساده و ویروسی باید گفت که استفاده از آنتی بیوتیک ها در این موارد بی تاثیر است.

اگر در موارد غیرلازم آنتی بیوتیک مصرف کنید، ممکن است باکتری ها را به این آنتی بیوتیک ها مقاوم کنید و در نتیجه میکروب هایی شکل بگیرند که بسیار قوی هستند و هیچ دارویی بر آنها تاثیر نمی گذارد و حتی می توانند مرگبار هم باشند.

تا دانه آخر قرص‌ها را بخورید
اگر گلو درد باکتریایی داشته باشید، پزشک تان برای شما آنتی بیوتیک خوراکی یا تزریقی، برای یک هفته تا ده روز تجویز می کند. ممکن است یک تا دو روز پس از شروع مصرف آنتی بیوتیک، حس کنید حالتان خوب شده است و بقیه داروها را نخورید، اما این کار بسیار اشتباه است، زیرا خطر شدیدتر شدن بیماری را در پی دارد.

هیچ وقت به کودک آسپیرین ندهید
در زمان گلو درد چرکی یا ویروسی، استفاده از مسکن‌هایی که نیاز به تجویز پزشک ندارند، مثل استامینوفن و ایبوپروفن در کاهش درد موثر است. در این مواقع هرگز به کودکان و نوجوانان داروی آسپیرین ندهید، چرا که باعث بروز بیماری خطرناک و گاه مرگبار «سندرم ری» در آنها می‌شود. استفاده از داروهای دکونژستان هم می‌تواند در کاهش آبریزش بینی و التهاب بینی و گلو موثر باشد.

  جدیدترین روش استفاده از چند قطره خون برای درمان سرطان

گلودردهای طولانی مدت را چه کنیم؟
حتی اگر گلو دردتان شدید نبود، اما یک هفته طول کشید و یا اگر گلودردتان شدید و شدیدتر شد، حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است برای تشخیص قطعی، نیاز به نمونه برداری از گلو و لوزه و گاهی در موارد شدید نیاز به انجام کشت خون باشد.

بیماری رفلاکس معده یا برگشت اسید و محتویات معده به مری، بیماری مونونوکلئوز عفونی و چند بیماری دیگر نیز می توانند باعث گلو دردهای طولانی مدت شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان