• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • اهمیت مصرف زینک در سلامت بدن

اهمیت مصرف زینک در سلامت بدن

پیام جوان: زینک برای بسیاری از عملکردها و سیستم های طبیعی بدن از جمله سیستم ایمنی، بهبود زخم، لخته شدن خون، عملکرد تیروئید و حواس چشایی و بویایی ضروری است. زینک همچنین از رشد و تکامل طبیعی در دوران بارداری، کودکی و نوجوانی حمایت می کند.

زینک چه کاری انجام می دهد؟
این ماده معدنی به رشد و تقسیم سلول ها کمک می کند و برای فعالیت آنزیم ها، پروتئین ها و DNA ضروری است. بدن نمی تواند زینک بسازد بنابراین باید از طریق غذا تامین شود و عمدتاً در ماهیچه و استخوان ذخیره می شود.

اهمیت زینک برای کدام بخش های بدن است؟
سیستم ایمنی بدن: بدن برای مبارزه با عفونت به زینک نیاز دارد. افرادی که زینک کافی در بدن خود ندارند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ذات الریه و سایر عفونت ها باشند. کودکان و افراد مسن بیشتر در معرض خطر هستند.

التیام زخم: زینک نقش مهمی در مراقبت از پوست و بهبود آن دارد. اگر زینک کافی نداشته باشید، می تواند منجر به تغییرات پوستی شود که در ابتدا شبیه اگزما هستند.

سرماخوردگی: تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف قرص‌ها یا شربت‌های زینک می‌تواند علائم سرماخوردگی را کم‌تر کند.

افراد سالمی که زینک کافی در رژیم غذایی خود ندارند ممکن است دچار ریزش مو، اسهال، ناتوانی جنسی، مشکلات چشمی و پوستی و از دست دادن اشتها شوند.

داشتن زینک کافی به ویژه در دوران بارداری و برای اطمینان از رشد و تکامل مناسب کودکان بسیار مهم است.

منابع حاوی زینک
زینک در بسیاری از غذاها مانند گوشت، ماهی، مرغ، غلات و لبنیات وجود دارد. میزان زینک که بدن می تواند جذب کند تحت تأثیر میزان پروتئین موجود در رژیم غذایی است، بنابراین گیاهخواران و وگان ها یا افرادی که رژیم های غذایی محدود طولانی مدت دارند، بیشتر احتمال دارد کمبود زینک را تجربه کنند .

  آیا زبان ما می تواند وضعیت احساسات و سلامت مان را نشان دهد؟

عوارض مصرف بیش از حد زینک
مصرف بیش از حد زینک می تواند منجر به تهوع و استفراغ، اسهال، گرفتگی عضلات شکم و سردرد شود. همچنین می تواند با سایر مواد مغذی مورد نیاز شما مانند مس و آهن تداخل ایجاد کند.

شما نباید بیش از ۴۰ میلی گرم زینک در روز مصرف کنید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان