• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • امیر عبداللهیان: در مذاکرات برجام، دو موضوع از جمله تضمین اقتصادی باقی مانده است

امیر عبداللهیان: در مذاکرات برجام، دو موضوع از جمله تضمین اقتصادی باقی مانده است

پیام جوان: به گزارش دویچه وله، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم نوروز از جمله به مذاکرات هسته‌ای که به پایان آن نزدیک می‌شود پرداخت.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، امیرعبدالهیان گفت: «ما چهار موضوع را به عنوان خط قرمز خودمان پیش‌رو داشتیم. از این چهار موضوع دو موضوع حل شده اما دو موضوع از جمله تضمین اقتصادی باقی مانده است.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی خاطر نشان کرد که او همچنان با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در تماس است و طریق او به تبادل پیام‌ها با طرف آمریکایی ادامه می‌دهد.

امیرعبدالهیان گفت: «هر زمان به نقطه توافق در این دو خط قرمز نزدیک شویم، تیم ما و باقری در وین حاضر می‌شوند. اگر طرف مقابل آمادگی داشته باشد ما آماده‌ایم در اولین فرصت با حضور وزرا در وین توافق را حاصل کنیم. این موضوع بستگی به طرف آمریکایی دارد و اینکه آیا ابراز آمادگی در طرف آمریکایی و بایدن واقعی است یا نه.»

وزیر امور خارجه ایران افزود: «اگر امروز طرف آمریکایی دو مطالبه را محقق کند ما فردا به توافق می‌رسیم.»

حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه ایران دیروز سه‌شنبه ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) راهی مسکو شد و با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در پی این ملاقات، لاوروف در کنفرانس خبری مشترک گفت، مسکو تضمین‌ کتبی از آمریکا دریافت کرده که تحریم‌های تازه علیه روسیه مانع همکاری در چارچوب توافق هسته‌ای ایران نخواهد شد.

پیش از این مقامات کرملین موافقت خود با ازسرگیری برجام را منوط به دادن تضمین از سوی آمریکا اعلام کرده بودند، مبنی بر این‌که معاملات روسیه با ایران مشمول تحریم‌های اخیر آمریکا علیه روسیه نشود.

  وزیر دفاع آمریکا: گروه تروریستی حماس از بسیاری جهات از داعش بدتر است

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بارها تصریح کرده بود که مذاکرات برجام ربطی به مناقشه اوکراین ندارد.

در پی اظهارات لاوروف، یک مقام عالی‌رتبه وزارت خارجه آمریکا که نمی‌خواسته نامش فاش شود، به خبرگزاری رویترز در این باره گفت که ایالات متحده همچنان در راستای احیای برجام با روسیه همکاری می‌کند.

این مقام آمریکایی افزود، مسکو می‌تواند حال درک کند که تحریم‌هایی که به دلیل تهاجم به اوکراین متوجه روسیه شده‌اند، تأثیری بر اجرای برجام نخواهند داشت.

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته است، واشنگتن مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای که بخشی از توافق برجام است را تحریم نخواهد کرد، مشروط به این‌که برجام به طور کامل به اجرا درآید.

او تأکید کرده است که واشنگتن نمی‌تواند به روسیه تضمین‌های فراتر از این بدهد.

مقامات آمریکا گفته‌اند به مسکو اجازه نخواهند داد از طریق برجام تحریم‌های اخیر آمریکا علیه روسیه را دور بزنند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان