• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • نخست وزیر اسرائيل: مذاکرات وین پیامدهای جدی برای اسرائیل به دنبال دارد

نخست وزیر اسرائيل: مذاکرات وین پیامدهای جدی برای اسرائیل به دنبال دارد

پیام جوان: به گزارش دویچه وله، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه اول دی (۲۲ دسامبر) با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائيل در تل‌آویو دیدار و گفت‌وکو کرد. در این دیدار نفتالی بنت درباره مذاکرات بر سر احیای برجام به مشاور امنیت ملی آمریکا هشدار داد و گفت که مذاکرات وین “پیامدهای جدی” برای اسرائیل به دنبال دارد.

سالیوان نیز با تاکید بر این که سفر او به اسرائیل در “یک مقطع حساس” صورت گرفته گفت: «مهم است که باهم بنشینیم و یک استراتژی مشترک، یک دیدگاه مشترک ایجاد کنیم و راهی به جلو پیدا کنیم که منافع کشور شما و من را تضمین کند». او روز گذشته نیز یادآور شده بود که آمریکا نگرانی عمیق خود را درباره پیشرفت در مذاکرات اتمی با ایران، با شریکش، اسرائیل در میان می گذارد.

سالیوان روز سه‌شنبه ۲۱ دسامبر در اورشلیم با اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل دیدار کرد. این نخستین دیدار سالیوان با مقام‌های اسرائیلی است.

سفر سالیوان به اسرائیل در شرایطی انجام می‌شود که موضوع اختلاف نظر میان دو کشور بر سر چگونگی برخورد با ایران بارها در رسانه‌ها انعکاس یافته است. کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل نیز از عمق این اختلاف پرده برداشته و گفته که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سه هفته اخیر از پاسخگویی به تماس‌های نخست‌وزیر اسرائیل خودداری کرده است.

دولت اسرائيل با شروع دور هفتم مذاکرات وین، بارها مخالفت خود را با این مذاکرات و سیاست آمریکا در قبال ایران به صراحت اعلام کرده است. نخست وزیر اسرائیل خواستار توقف مذاکرات شده و با متهم کردن ایران به “باج‌خواهی هسته‌ای” گفته است که درآمد حاصل از لغو تحریم‌ها برای دستیابی به تجهیزات نظامی برای آسیب رساندن به اسرائیل استفاده می‌شود.

  بایدن: رویکرد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بیش از آن که برای اسرائیل مفید باشد، به اسرائیل آسیب می‌زند

اگرچه میان آمریکا و اسرائیل بر سر مذاکرات وین اختلاف نظر وجود دارد، اما ایالات متحده و طرف‌های اروپایی نیز صریحا گفته‌اند که از روند پیشرفت گفت‌وگوها به شدت ناراضی‌اند. راب مالی، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در وین، روز سه‌شنبه به فرستنده تلوزیونی سی‌ان‌ان گفت که اگر تهران به فعالیت‌های هسته‌ای خود با سرعت فعلی ادامه دهد، زمان بسیار کمی برای احیای برجام باقی می‌ماند. او تاکید کرد تنها “چند هفته فرصت داریم اما نه بیشتر از آن” و پس از آن “هیچ توافقی برای احیای مجدد وجود نخواهد داشت.”

جیک سالیوان فردا در رام‌الله در کرانه باختری رود اردن با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار خواهد کرد. دولت بایدن تلاش کرده روابط خود را با تشکیلات خودگردان فلسطین دوباره تقویت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان