• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • رسانه‌های نزدیک به محافل سپاهی و نظامی، گفته‌های علیرضا زالی را ولنگاری کلامی، ضد امنیتی و غیرقابل اعتماد خوانده‌اند

رسانه‌های نزدیک به محافل سپاهی و نظامی، گفته‌های علیرضا زالی را ولنگاری کلامی، ضد امنیتی و غیرقابل اعتماد خوانده‌اند

پیام جوان: به گزارش دویچه وله، در حالی که بسیاری از شهروندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی آیت‌الله خامنه‌ای را مسئول محرومیت مردم از واکسن می‌دانند و او را عامل مرگ صدها هزار نفر می‌خوانند، رسانه‌های نزدیک به محافل سپاهی و نظامی، به نقد سخنان اخیر فرمانده ستاد کرونا در تهران پرداخته و گفته‌های علیرضا زالی را “ولنگاری کلامی”، “ضد امنیتی” و “غیرقابل اعتماد” خوانده‌اند.

خبرگزاری فارس می‌نویسد: «زالی سخنان قبلی خود و دستگاه وابسته‌اش را تکذیب کرده و باید از ایشان پرسید اگر صحبت‌های قبلی‌اش منطبق با واقعیت نبوده چرا باید به حرف‌های امروزش اعتماد کرد؟»

رهبر جمهوری اسلامی در تازه‌ترین سخنرانی خود، کرونا را مسئله اول کشور خواند و خواهان تامین واکسن به هر طریق اعم از تولید داخلی یا واردات شد. او که دی ماه ۱۳۹۹ واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی را ممنوع کرده بود، مدعی شد که قبل از تولید واکسن داخلی، فروشندگان خارجی با وجود پرداخت بهای واکسن، “بدعهدی” می‌کردند.

این اظهارات قفل زبان شماری از مقامات بهداشتی از جمله فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران را باز کرد. علیرضا زالی گفت تحت عنوان گران بودن واکسن، اجازه خرید و واردات ندادند اما در عوض ۷۲۰میلیون یورو خرج تهیه رمدسیویر شد.

سخنان زالی جنجال گسترده‌ای آفرید و در رسانه‌ها به زلزله تعبیر شد. او سپس کوشید فاش‌گویی‌ در باره سنگ‌اندازی در واردات واکسن یا مدیریت غلط کرونا را تعدیل کند و اعلام کرد که حرف‌هایش رسمی نبوده و تقطیع شده‌اند.

زالی در سخنان خود با هشدار به ناکارآمدی نسبت به کنترل پاندمی گفته بود که موجودی واکسن در ایران تنها برای پنج روز کفاف می‌دهد. فارس می‌نویسد: ‹پیگیری‌ها از مسئولان سازمان غذا و دارو نشان می‌دهد که همین حالا حدود ۱۵ روز ذخیره واکسن داریم و روند تامین واکسن از منابع داخلی و خارجی به صورت مستمر در حال انجام است.»

  The XFL doesn’t just want to avoid the AAF’s fate. It wants to change football.

این خبرگزاری از وزیر بهداشت خواسته که در باره صداقت تصمیم‌گیری‌های ستاد کرونا توضیح دهد یا از آن دفاع کند. در گزارش فارس آمده است:

«آیا مطابق قانون این سخنان آقای زالی که یا امروز نشانه بی صداقتی است و یا دیروز، شائبه خرابکاری و ضدامنیتی ندارد؟ آیا سرمایه‌ای بالاتر از اعتماد مردم به حاکمیت وجود دارد؟ در این تخریب صورت گرفته چه کسی باید پاسخگو باشد؟ سوال اینست که اگر یک رسانه چنین مطالبی را منتشر کرده بود به حق به دادگاه احضار نمی‌شد؟ آیا در همه جای دنیا آنهم در چنین شرایطی این سطح از ولنگاری کلامی برای یک مدیر وجود دارد؟ طبیعی است که امروز مردم منتظرند دستگاه قضایی به عنوان مدعی العموم و در دفاع از اعتماد اجتماعی آقای زالی را احضار و نسبت به آنچه گفته است در محکمه پاسخگو کند.»

رسانه‌هایی چون فارس در حالی سرگرم پاک کردن صورت مسئله هستند که سخنگوی هلال احمر در برنامهای تلویزیونی تصدیق کرد که تا فروردین ۱۴۰۰ هیچ مجوزی برای وارد کردن واکسن وجود نداشت و و هنوز هم برای واردات داروی کرونا که در استرالیا تولید شده، مجوزی در کار نیست.
بحث در باره پیامدهای ممنوعیت واردات واکسن نیز هم‌چنان نزد مقامات بهداشتی و درمانی ادامه دارد. محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران در توییتی پرسیده است: «آیا آنهایی که برای تحدید ورود واکسن بیانیه دادند امروز پاسخگو هستند؟»

این در حالی است که گزینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای وزارت بهداشت، از جمله افرادی است که نامه به حسن روحانی در مخالفت با ورود واکسن‌های آمریکایی، بریتانیایی و فرانسوی را امضا کردند. در این نامه که دی ماه ۱۳۹۹ منتشر شد آمده بود: «از حضرتعالی انتظار می‌رود علاوه بر اعلام ممنوعیت ورود واکسن‌ از سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه… مراقبت بفرمایید که واکسن‌های تولیدی این کشورها و هر گونه واکسن تولید شده از سوی مراکز غیرقابل اعتماد، به واسطه‌گری کشور ثالث نیز وارد کشور نشده و برخی واکسن‌های مربوط به سازوکار کوواکس نیز که ماهیت مورد شبهه و مشکوک به ارتباط با جریانات کاملا مسئله‌دار بین‌المللی دارد، خریداری نشود.»

  هنری کیسینجر، دیپلمات تأثیرگذار قرن بیستم درگذشت

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان