• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • چقدر درباره رژیم غذایی مناسب در دوران قاعدگی می دانید؟

چقدر درباره رژیم غذایی مناسب در دوران قاعدگی می دانید؟

پیام جوان: افسردگی، ناراحتی جسمانی، غم، بی‌حوصلگی و… مواردی هستند که اکثر خانم‌ها هر ماه تجربه می‌کنند.

به گزارش فرتاک، مواردی که با سندروم پیش از قاعدگی شروع می‌شوند و گاهی تا پایان دوره ادامه پیدا می‌کنند. اما آیا می‌دانید که بسیاری از این علائم و عوارض با داشتن رژیم غذایی مناسب از بین می‌رود یا کم می‌شود؟ اصلا تا کنون به این فکر کرده‌اید که در دوران قاعدگی مجاز به خوردن چه غذاهایی هستید و از چه مواردی باید پرهیز کنید؟ اگر دوست دارید جواب این سوالات را بدانید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید زیرا در ادامه قصد داریم رژیم غذایی در دوران قاعدگی را بررسی کنیم.

رژیم غذایی قاعدگی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
بر طبق توصیه متخصص زنان، آهن، پروتئین و آنتی اکسیدان از مواردی هستند که باید حتما در دوران قاعدگی به بدن برسند. غذاهایی که در طی این دوره مصرف می‌شوند باید غنی از مواد مغذی، سالم و مقوی باشند تا بتوانند انرژی مورد نیاز بدن را تامین کنند. زیرا افزودن و حذف برخی مواد خوراکی کمک می‌کند که افراد حس بهتری در طول این دوره داشته باشند و راحت‌تر بتوانند آن را سپری کنند. به عنوان مثال شدت علائمی مثل سردرد، دل پیچه و یا حتی خونریزی شدید با نوشیدن چای نعناع کاهش می‌یابد. در ادامه دسته بندی کاملی از بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در دوران قاعدگی را معرفی می‌کنیم.

در دوران قاعدگی از کدام مواد غذایی استفاده کنیم؟
قاعدگی دوره حساس و مهمی است که همه زنان بالغ به صورت ماهانه آن را تجربه می‌کنند و به خوبی با آن آشنا هستند. در طی این دوره بدن دچار تغییرات زیادی می‌شود و نیازهای خاصی دارد. به‌عنوان مثال از دست دادن خون باعث می‌شود بدن به آهن بیش‌تری نیاز داشته باشد. همچنین وجود باکتری‌های مختلف می‌توانند احتمال بروز عفونت را افزایش دهند؛ پس باید غذاهایی مصرف کنید که غنی از پروبیوتیک و ضد عفونت باشند. مواد غذایی زیر می‌توانند کمک کنند که نیازهای بدن در دوران قاعدگی رفع و این دوره راحت‌تر سپری شود. مواردی مانند:

  ۶۸ فوتی کرونایی در آخرین آمار سال ۹۹ - شناسایی ۷۶۲۰ بیمار جدید

ماست؛ غنی از پروبیوتیک
ماست نوعی خوراک تخمیر شده غنی از منیزیم، کلسیم و پروبیوتیک است. بنابراین اگر از دسته افراد مستعد عفونت هستید، ماست را در رژیم غذایی خود بگنجانید. البته باید حواستان به طبع ماست باشد و آن را به همراه مصلح مصرف کنید تا دچار سردی رحم نشوید.

چای نعناع و تسکین درد
نعناع گیاهی با خواص فوق‌العاده و طبع گرم است. دمنوش نعناع می‌تواند هم در کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی مانند اسهال و حالت تهوع موثر باشد هم در کاهش دردهای انقباضی. بنابراین به جای نوشیدنی‌های گازدار در طول دوره پریود، می‌توانید از چای نعناع استفاده کنید.

عدس و لوبیا، غذاهایی سرشار از آهن
کمی پیش‌تر گفتیم که آهن و پروتئین از جمله مواد مغذی مهمی هستند که در طول قاعدگی باید به بدن برسند. عدس و لوبیا مملو از آهن و پروتئین هستند به‌طوری‌که می‌توانید حتی به جای گوشت از این حبوبات استفاده کنید.

آجیل؛ منبعی از امگا ۳
آجیل یک میان وعده خوب، سرشار از پروتئین و امگا۳ است. بنابراین می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن را تامین و به تجدید قوا کمک کند. علاوه‌بر این در آجیل‌ها مقادیر متفاوتی منیزیم و ویتامین نیز وجود دارد.

مرغ؛ خوشمزه و سیرکننده
یکی دیگر از غذاهای مفید در دوران قاعدگی مرغ است. این ماده غذایی سرشار از پروتئین می‌تواند برای مدت زمان طولانی شما را سیر نگه دارد و جلوی اشتهای کاذب را بگیرد. بهتر است در این دوره مرغ را به صورت گریل، کبابی یا پخته استفاده کنید زیرا بر طبق نظر فوق تخصص غدد غذاهای سرخ شده در دوران قاعدگی مناسب نیستند.

  چرا استرس برای دیابتی‌ها سم است؟

از دیگر غذاهایی که می‌توانید در طول دوران قاعدگی استفاده کنید، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

زنجبیل
سبزیجات با برگ سبز
بابونه
تخم مرغ
مرکبات
جو دوسر
شکلات تلخ
ماهی سالمون
کینوا
روغن بذر کتان

غذاهایی که نباید در دوران پریود خورده شوند
بدن در طول دوره قاعدگی تغییرات هورمونی شدیدی را تجربه می‌کند؛ به همین علت معمولا عضلات و اعصاب دچار تنش و التهاب هستند. بنابراین لازم است از غذاهایی که باعث تشدید این موارد می‌شوند پرهیز کنید تا بتوانید با سهولت بیش‌تری دوره را به اتمام برسانید. در ادامه غذاهایی که نباید در دوران قاعدگی خورده شوند را معرفی می‌کنیم.

نمک و افزایش نفخ
یکی از مهم‌ترین موادی که در طول دوره قاعدگی باید مصرف آن را محدود کنید، نمک است. زیرا نمک می‌تواند باعث احتباس آب و افزایش نفخ شود. بنابراین شما درد بیش‌تری را تجربه می‌کنید. به این منظور لازم است از غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و انواع فست فود دوری کنید.

قهوه و احتمال بروز سردرد
قهوه از دیگر موادی است که باید در طول قاعدگی مصرف آن را کنترل کنید. زیرا کافئین موجود در قهوه نیز موجب احتباس آب و بروز سردرد می‌شود. بد نیست بدانید که قهوه به عنوان نوعی ملین هم شناخته می‌شود بنابراین گاهی موجب افزایش اسهال نیز می‌شود. اگر به خوردن روزانه قهوه عادت دارید در دوره قاعدگی مصرف آن را محدود و همراه با آب جوش میل کنید.

شکر و افزایش اضطراب
مصرف بیش از حد قند و شکر می‌تواند علائم سندروم پیش از قاعدگی را افزایش دهد. مواردی مانند اضطراب، افسردگی، بدخلقی و… بنابراین بهتر است مصرف شکر را محدود کنید.

  چه ارتباطی بین کووید طولانی‌ مدت و فقر آهن در بدن وجود دارد؟

الکل، ماده‌ای مضر برای تمام بدن
الکل ماده‌ای است که تمام ارگان‌های بدن را درگیر می‌کند. این ماده می‌تواند همزمان باعث کم آبی بدن، بروز سردرد، حالت تهوع، اسهال، بروز خستگی و… شود. بنابراین مصرف آن به هیچ وجه، به‌خصوص در دوره قاعدگی توصیه نمی‌شود.

غذاهای تند و پرادویه، عامل بروز نفخ
غذاهای تند و پرادویه می‌توانند باعث بروز نفخ، معده درد، اسهال، حالت تهوع و… شوند. بنابراین اگر عادت به خوردن غذای تند ندارید بهتر است در دوره قاعدگی اصلا به سمت آن نروید. اگر هم در روزهای عادی از انواع ادویه استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود در طول این زمان مصرف آن‌ها را کاهش دهید.

از دیگر پرهیزهای غذایی دوره قاعدگی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

غذاهای فرآوری شده مانند کنسروها
گوشت قرمز
آبنبات و تنقلات
غذاهای پرچرب و سرخ شده

تغذیه مناسب؛ روشی برای کاهش درد و علائم دوران قاعدگی
داشتن رژیم غذایی مناسب یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان و کنترل انواع بیماری و ناهنجاری فیزیکی است. قاعدگی، تغییرات هورمونی، بارداری و افزایش سن از مواردی هستند که بدن را دچار تغییرات گسترده‌ای می‌کنند. بنابراین لازم است با داشتن رژیم غذایی مناسب و مصرف برخی اقلام مفید مانند پروتئین‌ها، منابع آهن، فیبر و ویتامین‌ها به بدن کمک کنیم تا راحت‌تر با ناهنجاری‌ها کنار بیایید. در مقابل کاهش مصرف برخی مواد مانند کافئین، قند، نمک، ادویه و الکل نیز در کاهش علائم و عوارض موثر است.

اگر در این مورد یا موارد مشابه نیاز به مشاوره، ویزیت یا مشورت با پزشک داشتید، درمانکده می‌تواند کمک حالتان باشد. شما می‌توانید هر روز هفته با مشاوران و پزشکان با تجربه درمانکده ارتباط برقرار کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ مورد نظر خود را دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان