• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • مضرات استفاده همزمان از داروهای تجویزی متعدد

مضرات استفاده همزمان از داروهای تجویزی متعدد

پیام جوان: استفاده همزمان از داروهای تجویزی متعدد، با افزایش خطر عوارض جانبی و تداخل بین داروهای مختلف همراه است.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف همزمان چندین داروی تجویزی با افزایش خطر زوال عقل همراه است.

نتایج نشان دهنده گامی به سوی درک نقش الگوهای تجویز در ایجاد زوال عقل و بهینه سازی مصرف دارو برای کاهش خطر تداخلات دارویی است.

اما الگوهای استفاده از دارو در افراد مسن قبل از تشخیص زوال عقل به خوبی مشخص نشده است.

مطالعه اخیر از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای مشخص کردن تغییرات در الگوهای مصرف دارو و بیماری‌های مزمن همزمان در طول دوره ۲۰ ساله قبل از تشخیص زوال عقل استفاده کرد.

«شانگ مینگ ژو»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه پلیموث در بریتانیا، گفت: «با توجه به افزایش موارد زوال عقل در سطح بین‌المللی، نیاز به درک چگونگی تکامل الگوهای مصرف چند دارویی قبل و بعد از تشخیص زوال عقل برای ایجاد یک برنامه درمانی ایمن برای هر بیمار مهم است».

وی در ادامه افزود: «هدف ما در این مطالعه کمک به پزشکان برای یافتن راه‌هایی برای تجویز چندین داروی زوال عقل به صورت ایمن و بدون کاهش اثربخشی آنها بود.»

با افزایش سن، برخی افراد ممکن است مبتلا به چندین مشکل سلامت شوند. وجود چندین بیماری مزمن با افزایش مصرف همزمان داروهای تجویزی متعدد همراه است.

مصرف همزمان چند دارو چه بلایی سرتان می آورد؟

همچنین ممکن است ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی داروها را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای کاهش خطر بروز بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی عروقی در آینده یا جلوگیری از پیشرفت آنها تجویز کنند.

  برخی عوامل تعجب‌آور که باعث کاهش حافظه شما می‌شوند!

با افزایش تعداد داروهای پیشگیرانه ای که به طور همزمان استفاده می‌شوند، فواید حاصل از استفاده از هر دارو اغلب کاهش می‌یابد.

افزایش تعداد داروها همچنین می‌تواند خطر عوارض جانبی و تداخل بین داروهای مختلف را افزایش دهد. علاوه بر این، مصرف چند دارویی با افزایش خطر تداخلات دارویی و بیماری همراه است، به طوری که داروهای مورد استفاده برای درمان یک بیماری می‌توانند علائم بیماری دیگر را بدتر کنند.

زوال عقل یک بیماری عصبی است که با کاهش تدریجی و پیشرونده در عملکرد شناختی مشخص می‌شود.

علاوه بر نقص در تفکر، حافظه، قضاوت و زبان، افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است علائم رفتاری و روانی مانند افسردگی، بیقراری و اضطراب را نیز نشان دهند. بنابراین، افراد مبتلا به زوال عقل اغلب داروهای متعددی برای مدیریت این علائم مصرف می‌کنند.

علاوه بر این، استفاده از یک یا چند داروی آنتی کولینرژیک که برای درمان بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات تنفسی و مثانه بیش فعال استفاده می‌شوند، با افزایش خطر ابتلاء به اختلالات شناختی و زوال عقل همراه است.

بنابراین، مشخص کردن الگوهای مصرف دارو قبل از تشخیص زوال عقل برای درک بهتر نقش این الگوها در ایجاد زوال عقل و کاهش خطر تداخلات دارویی ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان