• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • کاهش گرگرفتگی یائسگی با رژیم غذایی کم چرب

کاهش گرگرفتگی یائسگی با رژیم غذایی کم چرب

پیام جوان: تحقیقات جدید نشان می دهد که رژیم غذایی کم چرب و گیاهی غنی از سویا ممکن است به کاهش علائم گُرگرفتگی در دوره یائسگی کمک کند و موجب کاهش وزن شود.

به نقل از مدیکال نیوز تودی، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی کم چرب و گیاهی غنی از سویا به اندازه هورمون درمانی برای کاهش گرگرفتگی مؤثر است.

کارآزمایی ۱۲ هفته‌ای نشان داد که یک رژیم غذایی گیاهی، گرگرفتگی متوسط تا شدید را تا ۸۸ درصد کاهش می‌دهد. درحالیکه هورمون درمانی این علائم را ۷۰ تا ۹۰ درصد بهبود می بخشد.

این رژیم غذایی ممکن است به زنان کمک کند به طور متوسط ۳.۵ کیلوگرم وزن کم کنند و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد.

البته برخی از کارشناسان می‌گویند این مطالعه به اندازه کافی قوی نیست و هورمون درمانی هنوز بهترین گزینه برای کاهش گرگرفتگی شدید است.

تحقیقات بیشتری برای تعیین تأثیر رژیم غذایی بر کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی مورد نیاز است.

محقق ارشد دکتر «نیل بارنارد»، رئیس کمیته پزشکان در دانشکده پزشکی دانشگاه جرج واشنگتن، در یک بیانیه خبری گفت: «ما هنوز به طور کامل نمی‌دانیم که چرا این ترکیب کار می‌کند، اما به نظر می‌رسد که این سه عنصر کلیدی هستند: اجتناب از مصرف محصولات حیوانی، کاهش چربی، و افزودن یک وعده سویا.»

محققان زنان یائسه ۴۰ تا ۶۵ ساله را برای یک مطالعه طراحی موازی در سپتامبر ۲۰۲۰ و فوریه ۲۰۲۱ انتخاب کردند. از ۱۶۶۲ پاسخ دهنده، ۷۱ نفر برای تجزیه و تحلیل داده‌های نهایی باقی ماندند.

گروه مداخله یک رژیم غذایی کم‌چرب و گیاهی را با نصف فنجان سویای پخته شده در روز به مدت ۱۲ هفته دنبال کردند. گروه کنترل هیچ تغییری در رژیم غذایی شأن نداشتند.

  کرونا در ایران: شناسایی ۳ هزار و ۳۰۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹

هر دو گروه روزانه یک مکمل ویتامین B۱۲ مصرف کردند و از آنها خواسته شد که هیچ مکمل دیگری مصرف نکنند، یا رژیم‌های ورزشی را تغییر ندهند.

یک اپلیکیشن موبایلی تعداد دفعات و شدت گرگرفتگی را ثبت کرد.

شرکت کنندگان هم نظرسنجی کیفیت زندگی دوره یائسگی را برای ثبت علائم فیزیکی، روانی اجتماعی و جنسی تکمیل کردند.

رژیم غذایی توصیه شده این مطالعه تا حدی از یک رژیم غذایی سنتی ژاپنی با تاکید بر غذاهای گیاهی، محصولات سویا و مقادیر کم روغن الهام گرفته شده بود.

دکتر بارنارد درباره محدود کردن حتی روغن‌ها و چربی‌های سالم مانند آجیل و آووکادو می‌گوید: «چربی موجود در آجیل و آووکادو سالم‌تر از چربی موجود در لبنیات و گوشت است. اولی چربی اشباع کمی دارد و دومی مملو از آن است. اما روغن‌ها و چربی‌ها چه “خوب” یا “بد” با کاهش وزن تداخل دارند و به نظر می‌رسد کاهش وزن اضافی به کاهش گرگرفتگی کمک می‌کند.»

وی در ادامه افزود: «روغن ها و چربی‌ها فعالیت استروژن را تغییر می‌دهند. در طول این مطالعه، ما متوجه شدیم آن دسته از زنانی که با دقت از غذاهای روغنی و چرب اجتناب می‌کردند، سریع‌تر از فواید آن بهره می‌بردند.»

محققان مشاهده کردند رژیم غذایی مداخله‌ای ممکن است منجر به کاهش قابل توجه علائم یائسگی شود.

زنان با هفت بار یا بیشتر گرگرفتگی در روز در شروع مطالعه، ۹۳ درصد کاهش علائم را در گروه مداخله تجربه کردند. گروه کنترل در پایان مطالعه ۳۶ درصد علائم کمتری داشتند.

محققان دریافتند که کاهش مصرف چربی و افزایش مصرف فیبر با کاهش گرگرفتگی شدید مرتبط است.

  ارتباط توانایی به‌حداکثر‌رساندن عملکرد حافظه با آنچه می‌خورید

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان